سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

۴۱ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

 دشمن هراسی و شگردشناسی 

 

قصه های شهر هرت / قصه شصتم

#شفیعی_مطهر

 

عکس ‏سیدعلیرضا شفیعی مطهر‏

 

 سال ها می گذشت و اعلی حضرت هردمبیل پادشاه قدر قدرت و قوی شوکت شهر هرت بر این ولایت بلازده فرمانروایی می کرد. البته هر از چند گاهی اگر نغمه ای مخالف و فریادی اعتراضی از حلقوم روشنگری برمی خاست،توسط ماموران سرکوبگر هردمبیل بشدت در نطفه خفه می شد!

ولی گذشت زمان و مراودات روزافزون مردم توسعه نیافته شهر هرت با ملل سایر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته کم کم روح عصیانگری و آزادگی را در میان جوانان شهر هرت برمی انگیخت.

گاهی جاسوسان درباری و ساواکی های وابسته گزارش هایی نگران کننده مبتنی بر افزایش خیزش های مردمی به اعلی حضرت می دادندکه خواب و آرامش را از چشمان مبارک می ربود!

وقتی تعداد گزارش های نگران کننده و خبرهای اعتراضی مردم افزایش یافت،روزی مستشار فرنگی خود را به دربار فراخواند ودرباره خبر افزایش اعتراض ها و خیزش های مردمی با او مشورت کرد. 

هردمبیل ضمن ارائه گزارش های جاسوسان خود از مستشار پرسید:

- اگر روزی مردم علیه من بشورند و دست به انقلاب بزنند،آیا در بین کشورهای دوست و مخصوصا سایر رفقای دیکتاتور جهان،کسانی به ما کمک خواهند کرد تا بتوانیم نیروهای مردمی را سرکوب کنیم و بر مردم خود پیروز شویم؟!

مستشار فرنگی که با آخرین یافته های روان شناسی و جامعه شناسی روز آشنا بود،پس از بررسی کامل گزارش ها و خاستگاه های آن اعتراض ها پاسخ داد:

 اعلی حضرتا ! امروزه ورود نیروهای نظامی خارجی به کشور و سرکوب مستقیم مردم،وجهه و ظاهر خوبی ندارد. من راه حلی بهتر خدمتتان عرضه می دارم.

شاه فورا پرسید: چه راه حلی؟

مستشار گفت:

ما امروزه نه به دوست ، بلکه نیاز به دشمن داریم ..  

شاه متعجبانه پرسید: چه گفتی؟! دشمن؟! آیا درست شنیدم؟!

مستشار تاکید کرد:

آری! کاری که امروز از دشمن،حتی دشمن یا دشمنان خیالی برمی آید، از دوستان برنمی آید!

شاه عجولانه و متعجبانه گفت:

بیشتر توضیح بده!

مستشار فرنگی ادامه داد:

امروزه جنگ های روانی بیشتر جواب می دهد تا جنگ های جسمانی و فیزیکی!

این یکی از تزهای معروف «جوزف گوبلز»* ، وزیر تبلیغات و روشنگری ملی حکومت آدولف هیتلر ، بود . 

گوبلز می گفت: وقتی یک حکومت دچار ضعف مدیریتی و فساد و ناکارآمدی و فلاکت اقتصادی شود ، و وقتی نتواند نیازهای ابتدایی مردمش - از قبیل نان و کار و رفاه و امنیت و اعتبار و آسایش شان - را تامین کند ، با موجی از نارضایتی و خشم و اعتراض عمومی مواجه می شود و کشور به سوی انقلاب و سقوط حکومت پیش می رود . 

 در چنین حالتی حکومت باید اذهان عمومی را به سوی یک موضوع فرعی ، اما بزرگ ، منحرف کند .. باید وارد یک جنگ شود . حکومت باید برای ملت دشمن بتراشد . دشمنان خارجی ، دشمنان داخلی . اگر دشمن واقعی پیدا نشد ، حتی دشمن خیالی .. باید دائما" از توطئه ها گفت ، از نقشه هایی که دشمنان برای ما می کشند .. باید از هر فرصتی و هر حادثه ای برای راه انداختن یک جنگ تبلیغاتی استفاده کرد . باید دائما" درگیر بود . درگیر جنگ ، درگیر تبلیغات علیه همسایگان ، علیه کشورهای قدرتمند ، علیه سازمان های جهانی .. باید بحران ساخت . رمز موفقیت و ماندگاری حکومت های ضعیف در وضعیت جنگی و بحران هاست . در جنگ ها و بحران ها است که مردم بدبختی های مالی و شغلی و شخصی و معیشتی شان را فراموش می کنند و با حکومت همدل می شوند . 

و این بهترین فرصت برای سرکوب منتقدان داخلی است . کشور که آرام شود، مردم طلبکار حکومت می شوند . باید کشور را دائما" در حالت جنگی نگه داشت . باید کاری کرد که مردم وقتی به هم می رسند، دائما" از جنگ و از دشمن بگویند .. 

هردمبیل که سراپاگوش شده بود و با ولع سخنان مستشار را گوش می داد،متعجبانه پرسید:

تو مطمئن هستی این شیوه جواب می دهد؟

مستشار پاسخ داد:

مطمئن باشید. اعلی حضرت می توانند دستور فرمایند از همین امروز برنامه های تبلیغاتی و تریبون ها ورسانه های وابسته به دربار بسیج شوند و هماهنگ و یک زبان از خطر دشمنان خارجی بگویند و وانمود کنند که دشمنان خارجی از پیشرفت های شگفت انگیز ما به وحشت افتاده و با حسادت به ما می نگرند و اگر ما سستی نشان دهیم،ممکن است به ما هجوم آورند و همه مردم را قتل عام یا آواره کنند. 

باید به مردم چنین تلقین کنیم که شما باید بلاقید و شرط پشت سر اعلی حضرت بایستید و مطیع کامل فرامین ایشان باشید،تا دشمنان این آب و خاک جرئت جسارت و اهانت و تجاوز به مردم جان بر کف شهر هرت را به خود راه ندهند!

اعلی حضرت طبق رهنمودهای کارساز جناب مستشار فورا همه ماموران مخفی و عوامل تبلیغی را محرمانه به دربار فراخواند و منویات ایشان را برای آنان تشریح کرد.

از فردا همه تریبون ها و رسانه ها و نیز سخنرانی های غرای خود اعلی حضرت و سایر دولتمردان همه هماهنگ از خطر دشمنان خارجی دم می زدند و مردم را از دشمن می ترساندند!

با این شگرد روانی و تبلیغاتی چند صباحی دیگر بر عمر منحوس اعلی حضرت هردمبیل و دستگاه دیکتاتوری او افزوده شد.

روزی یکی از روشنگران نخبه را که در راه آگاهی بخشی به مردم بنا به حکم بیدادگاه شهر هرت به اعدام محکوم کرده بودند،او را به سوی چوبه دار می بردند،فرزند کوچکش گریان از پدر پرسید:

باباجان!  این هردمبیل ظالم تا کی می تواند به ظلم و ستم به مردم ادامه دهد؟

پدر در حالی که دژخیمان او را کشان کشان به سوی چوبه دار می بردند، فریاد زد:

پسرم ! تا زمانی که مردم بیدار و آگاه نشوند، وضعشان همین طور خواهد بود! این پیام مرا به همه مردم برسان و بگو خون سرخ امروز من باید پرچم سبز فردای شما باشد!

----------------------------------------------------------------------------------------

* جوزف گوبلز دوازده سال وزیر تبلیغات آلمان نازی بود و در پایان جنگ ، وقتی که حکومت هیتلر شکست خورد و چاره ای جز تسلیم به متفقین نداشت ، خودش و زنش و هر شش فرزندش را کشت. 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۱۵:۰۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(110)
 

خدای بزرگ در ذهن های کوچک


 من خدا را دیدم بی نهایت بزرگ،

اما در عین حال چنان کوچک که در ذهن کودکی« خُردسال می گنجید»

و در دلی«زلال می آرمید»!

و باز به اندازه ایمان و آرزوی او بزرگ بود ،

در رویایش« روان »بود و در نگاهش،« نگران».


#شفیعی_مطهر 

گاه گویه های مطهر @amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۴ ، ۰۷:۲۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(109) 

 

«سد سدید» و «بنیان امید»



 

من سَدی پر آب را دیدم که 

قرن ها قطره قطره« آب آبرو» و «گلاب آرزو» را در خود گرد آورده بود....

 و جمعی را دیدم که «بی پروا و بی امان» با« عصای عصیان» به جان سد افتاده بودند تا ...

... و سرانجام آن «سَد سَدید» و «بُنیان اُمید» را درهم شکستند 

و ریشه هایش را از هم گسستند !!

در نتیجه همه را سیلاب برد!!! 

#شفیعی_مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۴ ، ۰۹:۵۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(108)

 

«اعتماد»،استوارترین «عماد»


عکس و تصویر اعتماد نکن. ....

 من حاکمی را دیدم که « اعتماد مردم » را ارزان می فروخت 

و «خودکامگی » را گران می خرید. 

«اعتماد»،استوارترین «عماد» است و بلندترین «چکاد»!

 

#شفیعی_مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۰۸:۰۳
سید علیرضا شفیعی مطهر

یادبود و گرامی داشت آبراهام لینکلن 

 

عکس ‏سیدعلیرضا شفیعی مطهر‏
 

لینکلن یکی از محبوب ترین رئیس جمهوران آمریکا، طیف و گستره وسیعی را در اقصی نقاط آمریکا داشته که تا به امروز نیز ادامه دارد.

در رأی‌گیری عمومی‌ای که اخیراً تحت عنوان «بزرگ‌ترین آمریکایی» انجام گرفت، آبراهام لینکلن پس از رونالد ریگان مرتبه دوم را کسب کرد.
مرگ آبراهام لینکلن در نگاه بسیاری از مردم، شهادت محسوب می‌شد. نظرسنجی‌های مکرری که تاریخ نویسان انجام داده‌اند، نشان داد که لینکلن در میان رئیس جمهورهای آمریکا بالاترین جایگاه را داراست. در میان هم عصرانی که او را می‌ستودند، لینکلن شخصیتی بود که ارزش های سنتی درست کاری، شرافت و احترام برای افراد و حقوق اقلیت ها و در کل آزادی انسان‌ها را در خود جمع کرده بود. 

بسیاری از سازمان های آمریکا – با هر هدف و برنامه ای- از لینکلن یاد می‌کنند و علاقهٔ آن ها نسبت به لینکلن در طیف وسیعی قرارمی گیرد، از «گروه حقوق بشر» و «جمهوری خواهان کلبه چوبی» گرفته تا شرکت «بیمه» لینکلن فاینشال. شرکت «اتومبیل لینکلن» هم به افتخار او نام گذاری شده است.
نام لینکلن را با قراردادن در اسم شهرهای بسیار گرامی داشتند: لینکلن، نبراسکا (پایتخت نبراسکا)، شهرستان لینکلن در ایالت ایلینویز تنها شهری است که قبل رئیس جمهور شدن لینکلن به افتخار او نام گذاری شده. نام و تصویر لینکلن را در جاهای بسیاری می‌توان دید:

مثلاً «یادبود لینکلن» در واشنگتن DC، 

روی اسکناس ۵ دلاری آمریکا و روی پنی(سکهٔ یک سنتی)، 

بخشی از یادبود ملی کوه داش مور، 

مقبرهٔ لینکلن، محل تاریخی ملی خانه لینکلن در اسپیرینک فیلد ایالت ایلینویز. 

به علاوه شهرستان نیوسالم ایلینویز (بازسازی شده شهرستان دوران جوانی لینکلن)، تاتر فورد و خانه پیترسون (محل فوت لو) همگی به موزه تبدیل شده‌اند.  در فهرست اسامی مستعار ایالت ها، اسم مستعار ایالت ایلینویز «سرزمین لینکلن» است.

شهرستان‌های ایالات متحده در ۱۹ ایالت به افتخار او نام گذاری شده‌اند. شهرستان لینکلن،در ایالت های آرکانسا ، کلرادو ، ماین-  مینوستا، می‌سی سی پی ، منتانا، نبراسکا، نوادا، نیومکزیک، اوکلاهما، اورگون، داکوتای جنوبی، تنسی، ویرجینیای غربی، واشنگتن، ویسکانسین و، ویمینک.
تولد آبراهام لینکلن در ۱۲ فوریه در ایلینویز و بسیاری دیگر از ایالت ها تعطیل رسمی محسوب می‌شود: تولد لینکلن. در حالی که عنوان رسمی دولت فدرال برای سومین دوشنبه ماه فوریه «تولد واشنگتن» است، در اواخر دههٔ ۸۰ در آگهی‌های بازرگانی در روز تولد لینکلن(۱۲ فوریه) و تولد واشنگتن (۲۲ فوریه) جداگانه فروش فوق العاده اعلام کردند. با گذشت زمان «روز رئیس جمهور» به تعطیلات فدرال تبدیل شد. ده ها ایالت سومین دوشنبه فوریه را به عنوان روز رئیس جمهور و ترکیبی از روز لینکلن- واشنگتن تعطیل رسمی اعلام می‌کنند و جشن می‌گیرند.
محل تولد لینکلن و منزل خانوادگی اش بناهای یادبود تاریخی ملی هستند: «محل تاریخی ملی زادگاه آبراهام لینکلن» درها جنویل کنتاکی و «محل تاریخی ملی خانه لینکلن» در اسپرینک فیلد ایالت ایلینویز. 

موزه و کتابخانه ریاست جمهوری آبراهام لینکلن در سال ۲۰۰۵ در اسپرینک فیلد به عنوان جاذبهٔ توریستی و گردشگری همراه با جدیدترین و پیشرفته‌ترین آثار نمایشی افتتاح شد. قبرستان ملی آبراهام لینکلن در شهرستان الوود ایلینویز واقع شده.

فیلم های متعددی نیز زندگی ایشان را به تصویر کشانده اند:

زندگی غم انگیز آبراهام لینکلن(1924)
"آبراهام لینکلن" اثر گریفیت (1930)
آقای لینکلن جوان (1939)
آبه لینکلن در ایلینویز (1940)
دسیسهٔ لینکلن (1977)
لینکلن (برای 2008)
مجسمه‌های لینکلن را در کشورهایی دیگر نیز می‌توان یافت. در گیوداد جوارز، در چیهوهوا در مکزیک مجسمهٔ برنزی از لینکلن به ارتفاع ۱۳ فوت وجود دارد که هدیه ای است که رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۶ به آن ها اهدا نمود. در مقابل بنیتو جوآرز مجسمه‌ای به آمریکا داد که هم اکنون در واشنگتن است. جوآرز و لینکلن به همدیگر نامه‌های دوستانه می‌فرستاند و مکزیک مخالفت لینکلن را با جنگ آمریکا- مکزیک به یاد دارد.

در تیجوآنای مکزیک نیز مجسمه ای است از لینکلن که ایستاده و در حال نابود کردن زنجیرهای بردگی است.
حداقل سه مجسمه از لینکلن در انگلستان هست: یکی در لندن ساختهٔ گادنز، یکی در ادنبرگ ساختهٔ جرج بیسل و یکی هم در منچستر، ساخته جرج گری بارنارد.
در هاوانا کوبا تنزیسی از نیم تنه لینکلن در موزهٔ انقلاب، مجسمهٔ کوچکی از او در مقابل مدرسه آبراهام لینکلن و و تنریسی از او در نزدیکی کاخ کنگره وجود دارد.

در ایران نیز کتابخانه آبراهام لینکلن به افتخار وی نام گذاری گردید.

(دانشنامه ویکی پدیا)

عکس ‏سیدعلیرضا شفیعی مطهر‏
 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۴ ، ۰۷:۰۷
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(107)


«نهال ذکر» در «ظلال فکر»

 

من عابدی را دیدم که « فکر » را از ذهن می زدود تا « ذکر » را جایگزین آن کند. 

در حالی که «نهال ذکر» تنها در «ظلال فکر»به«برگ و بار» می نشیند

و «یار را در کنار دلدار» می نشاند.

#شفیعی_مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۴ ، ۰۸:۳۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(106)  

 

«دعا» راهی به سوی «خدا»

 


 من نیایشگری را دیدم که « خدا » را از دل« می راند» 

و « دعا » را به جایش «می نشاند». 


#شفیعی_مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۰۷:۱۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

           ملاک ارزیابی حکومت ها چیست؟  

 

#شفیعی_مطهر

 

    گفت:  هر حکومتی در هر کشوری ویژگی های خاص خود را دارد. ما چطور می توانیم بگوییم کدام حکومت خوب است و کدام بد؟

   گفتم : عزیزم ! ما باید ملاک هایی و معیارهایی علمی و عادلانه داشته باشیم و خوبی و بدی حاکمان و حکومت ها را با آن بسنجیم.

   گفت : ملاک و معیار؟! ملاک و معیار چیست؟

 گفتم : ترازو و متر  و دماسنج و...برای چیست؟ 

 گفت : خب ! معلوم است . ترازو برای وزن کردن چیزها ، متر برای اندازه گیری طول و عرض چیزها و دماسنج برای تعیین درجه حرارت هوا .

   گفتم : برای اندازه گیری خوبی و بدی نظام های حکومتی هم مترها و ترازوهایی هست .

   گفت: مثلا؟!

    گفتم : مثلا جرجى زیدان در کتاب معروف خود (تاریخ تمدن اسلام) می نویسد:

   ما که على بن ابی طالب و معاویة بن ابى سفیان را ندیده ‏ایم ،چگونه می توانیم آن ها را از هم تفکیک کنیم و به میزان ارزش وجود آن ها پى ببریم؟

   ما از روى سخنان و نامه‏ ها و کلماتى که از على و معاویه مانده است، پس از چهارده قرن بخوبى می توانیم درباره آن ها قضاوت کنیم. معاویه در نامه‏ هایى که به عمال و حکام خود نوشته ،بیشتر هدفش این است که آن ها بر مردم مسلط شوند و زر و سیم به دست آورند ؛ سهمى را خود بردارند و بقیه را براى او بفرستند ؛ 

ولى على بن ابی طالب در تمام نامه‏ هاى خود به فرمانداران خویش قبل از هر چیز اکیدا سفارش می کند که پرهیزگار باشند و از خدا بترسند،نماز را مرتب و در اوقات خود بخوانند و روزه بدارند،امر به معروف و نهى از منکر کنند و نسبت‏ به زیر دستان رحم و مروت داشته باشند و از وضع فقیران و یتیمان و قرض داران و حاجتمندان غفلت نورزند و بدانند که در هر حال خداوند ناظر اعمال آنان است و پایان این زندگى گذاشتن و گذشتن از این دنیا است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۱۵:۳۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(105) 

 

شک؛گذرگاهی کمال آفرین



 من باورمندی را دیدم که تُنگ شیشه ای باورهایش را 

در صندوق «آهنین تعَصُب»و حفاظ «پولادین تصلُب» نهاده 

و از وزش نرم نسیم هر گونه «شک و تردید» بر خود «می لرزید»؛ 

زیرا تُنگ بُلورین باورهایش بسی« تُرد» بود و از هر ریزه سنگ« خُرد» می هراسید. 

بنابراین آموختم که نهال باوری بارور می شود که 

وزش سموم برگریز خزان شک و تردید را از سر« بگذراند»

و خود را به نسیم بهار یقین« برساند»!

#شفیعی_مطهر

تصلُب: سخت شدن، سفت شدن،سختی و سفتی

تُرد : تر و تازه ،لطیف،آنچه که زود شکسته شود،زودشکن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۴ ، ۰۷:۱۸
سید علیرضا شفیعی مطهر


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(104)  


 تفرعن عفن فرعونی


 من فرعونی را دیدم که از دیار دیرباز تاریخ آمده 

و صندوقچه ای پر از سخنان کهن به عنوان سوغاتی آورده بود. 

وقتی در صندوقچه باستانی را گشود، 

همه جا پر از« سخن های کهن» و« یاوه های برهمن» شد 

و دیگر جایی برای «سخن های سمین» و «نواهای نوین» نماند.
ناگزیر همه اندیشه ها را سوختند و دهان ها را دوختند! 

از آن پس نه «نوایی برای نایی» ماند و نه «راهی برای رهایی»!

«سموم سکوت» بر این «بوم برهوت » وزید

و شکوفه ها را« پرپر» و نهال های نورس را «خاکستر» کرد!!

#شفیعی_مطهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۴ ، ۰۶:۵۱
سید علیرضا شفیعی مطهر