سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

۴۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است


 پیام اربعین حسینی

 

تا می توان در خاک و خون خُفت

چون می توان خواری پذیرُفت؟

یا زندگی با فخر و عزّت

یا مرگ با عزّ شهادت

تا می توان با سادگی مُرد

کی توان شرمندگی بُرد؟!

Похожее изображение


اربعین نه « تجلیل از یک عدد و رقم»،که « تحلیل تاریخ عالم» است 

و پیامش این است که « زندگی » بدون« آزادگی»،زیستی حیوانی است !

و اینک من با « دلی پرخون » و « رویی گلگون» 

ضمن عرض تسلیت اربعین حسینی به جناب عالی 

و همه «آزادگان زمین» و «حقجویان زمان »،

موفقیت روز افزون شما و همگان را در پویش راه عزت و کرامت حسینی را 

از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

#شفیعی_مطهر

شما را چشم در راهم در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۵ ، ۰۷:۲۰
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(444) 

 

« جوان مُوَلِّد » یا « انسان مُقَلِّد »! 

 Image result

من زمان را چون موم « نرم و مطیع »

و چون پهنه آسمان « گرم و وسیع » دیدم 

در دست های کسانی که « ژرف می نگرند » و « شگرف می اندیشند»....

و چه بسیار « افراد واداده » و « آحاد بی اراده » را دیدم 

چون « موم، نرم و تسلیم » و چون « سَموم، گرم و سقیم »

که در « چنبره زمان، اسیر» و در « گردونه زمین، زمینگیر » بودند.

زمان در چیره و چنبره « جوان های مُوَلِّد » است، 

نه « انسان های مُقَلِّد »! 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

شگرف: عجیب،طُرفه،نیکو و خوش آیند،کمیاب و بی نظر در خوبی و زیبایی

واداده: شُل،ول شده

سَموم: باد گرم،باد زهرآگین ،باد خفقان آور

 

مقدمتان گلباران در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آبان ۹۵ ، ۱۱:۳۷
سید علیرضا شفیعی مطهر


     #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(443) 

 

« بالِ پریدن » یا « وبالِ دیدن »؟! 

 Картинки по запросу

من کسانی را دیدم که خیلی « می فهمیدند »؛ 

اما آن چه را که باید زود « می فهمیدند»، دیر « فهمیدند»!

...و آن این که سرانجام  « فهمیدند » 

که نباید زیاد « می فهمیدند» !!

« درک و فهم» گر چه « بالِ پریدن » است،

لیک در این دیار « وبالِ دیدن » است! 

 چه زیبا می سراید آن سخنسرای وطنی،شفیعی کدکنی:

گَه مُلحد و گَه دَهری و کافر باشد

گَه دشمن خلق و فتنه پرور باشد

باید  بچشد  عذاب  تنهایی  را

هر کس که ز عصر خود فراتر باشد

 

 #شفیعی_مطهر

-------------------------------------

دیدن : دید،بینش

وبال : سختی،عذاب،سوء عاقبت،وخامت امر

 

مقدمتان گلباران در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۵ ، ۰۴:۱۷
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(442)   

 

« حصار مودّت » و « سایه سار محبّت »

Image result

من درخت را « نماد بزرگواری » و « نمود نیک انگاری » دیدم؛

زیرا حتّی به تَبَر - دشمن بزرگ خود -« تکیه گاه »

و در سایه سار لطف خود « پناه » می دهد. 

درخت را « سنگش می زنند » و « دَنگش می افکنند»

اما او « نیوه سنگ » را با « میوه آذرنگ » پاسخ می دهد!

بیاییم چون درخت در برابر « آفتاب تموز سختی ها» 

و « اضطراب جانسوز بدبختی ها»

همه را در « حصار مودّت » و « سایه سار محبّت » خود پناه دهیم.

 

#شفیعی_مطهر

------------------------- 

دَنگ :آلت شالی کوبی

نیوه: خروش

آذرنگ: آتش رنگ،روشن

تموز: تابستان ،موسم گرما،در عربی ماه هفتم

 

مقدمتان گلباران در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۵ ، ۰۷:۱۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

یک آسمان پرواز در هر بال دارم ! 

 

#شفیعی_مطهر

 

دریا دلم اما به جان در بند هستم          

خون جگر می نوشم و خرسند هستم

 

یک آسمان پرواز در هر بال  دارم           

 بالم  شکستند و  هزار آمال دارم  

 

دریاصفت می غُرّم و در جوش هستم         

صد نغمه بر لب دارم و خاموش هستم

 

کو همزبانی تا زبان از دل  گشایم؟          

 کو همدلی تا قفل  این  منزل  گشایم؟ 

 

تاکی"علی"ها خون دل باید بنوشند؟!         

تا کی ریاکاران دون در ناز و نوشند؟!

 

تا کی تملّق نردبان کامرانی است؟!          

تا کی زبان چرب، رمز شادمانی است؟! 

 

صد آسمان  پرواز در  بالم  نهُفته!           

صد گُلسِتان گُل به لب هایم شکُفته! 

 

دریای دل توفانی و لب بسته دارم!            

 سیمای خندان و دل بشکسته دارم! 

 

خون در دل و جیحون ز چشمانم روان است    

رنگ رُخَم از آن جهت رنگ خزان است 

 

دریایی از آتش روان اندر  بیانم             

 صد خرمن سوزان نهفته در بنانم 

 

من یک نیستان ناله اندر سینه دارم             

 در خشم صد آتشفشان کینه دارم 

 

اما دلی  دارم به نرمی  شقایق              

آکنده از مهر و پر از  راز  حقایق 

 

اندیشه از تیغ ستم گر چاک چاک است         

از ساقه اندیشه صد ریشه به خاک است

 

دشمن اگر اندیشه را درخاک بنهفت            

امروز از هر ریشه صد اندیشه بشکفت

                                  

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۵ ، ۰۸:۵۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

 خرید یا فروش علم و عقل ؟!!


قصه شصت و ششم /قصه های شهر هرت


#شفیعی_مطهر

  Image result

حکیمی وارد شهر هرت شد. پس از مدتی اقامت در آن شهر و بررسی محققانه درباره روان شناسی و جامعه شناسی مردم شهر هرت به این موضوع مهم پی برد که عمده مردم این شهر زیر بمباران تبلیغات شدید و غوغاهای رسانه ای اعلی حضرت هردمبیل خود را باخته و به موجودی مستاصل و درمانده تبدیل شده و از حسی به نام « دانستن » اشباع شده اند. 

حکیم دردآشنا مدتی با خود اندیشید تا راه رهایی این مردم را از بلای « توهم دانایی » بیابد . سرانجام او بالاترین و مهم ترین نیاز اصولی این مردم را عقلانیت،خردورزی ،تفکر و دانایی حقیقی تشخیص داد. بنابراین سال ها کوشید و حجم زیادی از «عقل»، «خردورزی» و «دانایی» تولید کرد. آن گاه مرکزی برای توزیع آن ها تاسیس کرد.

برای توزیع محترمانه کالای علم و عقل،آن را «مرکز خرید و فروش عقل و علم» نامید.

در نخستین روز اعلام افتتاح این مرکز سیل مردم به سوی این مرکز روانه شدند.اما نه برای خرید علم و عقل؛بلکه همه مردم برای فروش علم ها و عقل های مازاد بر نیاز خود صف کشیده بودند!! 


مقدمتان گلباران در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۵ ، ۱۰:۳۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

   #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(440)  

 

« خطوط زندگی » و « سقوط ارزندگی »

 

https://dncache-mauganscorp.netdna-ssl.com/thumbseg/1838/1838235-bigthumbnail.jpg

من در نوشتن « مشق زندگی » و « سرمشق ارزندگی » 

هرگاه احساس کردم که به « آخر خط » و « بستر شط » رسیده ام، 

همان جا نقطه ای « گذاشتم » و « گذشتم » 

و به سر خط بعد« برگشتم ».  

زیرا نه « خطوط زندگی » « نُقطه پایان » دارد  

و نه « سقوط ارزندگی » ، « سُلطه زمان »!   

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

شط: کرانه رود،رود بزرگ

 

مقدمتان گلباران در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۵ ، ۰۶:۱۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

ارزش و اهمیت خردورزی و رشد عقلانی(4) 

 

#شفیعی_مطهر

 

استنتاج 

برخوردهای عاطفی گرایانه عمق ندارد و بر کمال انسان نمی افزاید . در عصر ما اندیشمندانی چون زنده یاد استاد دکتر علی شریعتی کوشیدند تا از فاجعه کربلا ، حماسه عاشورا بسازند و از نهال « اشک» ، گل «اندیشه» بچینند .

  انجطاط ما مسلمانان از آن زمان آغاز شد که «اندیشیدن » را به دیگران سپردیم و پنداشتیم باید در همه چیز مقلّد دیگران باشیم . 

جام جان هر کس که از زلال تفکر و اندیشه لبریز نشود ، شرنگ سُکرآور احساس و عاطفه آن را پر می کند و کسی که عقل و اندیشه اش کار نکند ، دستش کار می کند . انسان باید جسارت تفکر و شهامت نقادی داشته باشد . راه عزتمندی و شکوهمندی انسان این است که فکرش کار کند . 

به کلیه فعالیت های انسان « رفتار» می گویند . بعضی از فعالیت ها ، ظاهری است و نمود عضلانی دارد ، مثل : راه رفتن و خوردن ، که به آن ها « رفتارحرکتی » می گویند و برخی دیگر که نمود خارجی ندارد و بیشتر مستلزم فعالیت مغز است ، مانند : تفکر و استدلال ، این نوع فعالیت ها را « رفتار ذهنی » می نامند . ما باید بکوشیم تا رفتارهای حرکتی خود را منبعث و مبتنی بر رفتارهای ذهنی بسازیم .  

بنا بر مطالب فوق نتیجه ای که از این بحث مستوفی می خواهم بگیرم این است که : ما در تولید هر گونه کالا و محصول فرهنگی که با هدف فرهنگ سازی اصیل و اثربخشی عمیق در نسل جوان می آفرینیم ، باید رشد عقلانی و افزایش قدرت تحلیل خردورزانه آنان را هدف بگیریم .تحریک احساسات – گرچه در جهت مثبت و مفید باشد – در کوتاه مدت اثربخش است  ، اما در درازمدت جواب نمی دهد .

ما برای تربیت نسلی فهیم ، فرزانه ، متدیّن و متشرّع ، باغیرت ، میهن دوست و با عزّت ، امروز باید رشد عقلانی نوجوانان و جوانان را هدف بگیریم .

سخن را با جمله ای حکیمانه از کنفوسیوس به پایان می برم :

« آن که فکر خود را به کار اندازد ، حکومت می کند و آن که دست های خود را به کار اندازد ، بر او حکومت می کنند ! »   

       در کسب رضای حق موفق باشید

 

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۱۱:۳۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(439)  

 

« ساز شکسته » و « آواز دلخسته »!

 Картинки по запросу

من« افراد دل شکسته » و « اوتاد از دنیا وارسته » را 

تنها کسانی دیدم که شیطان را « شکستند» 

و قید و بندهای وابستگی را « از هم گسستند».

 شیطان همیشه در رویارویی با « دل شکستگان دلسوخته » 

و « وارستگان لب دوخته » است 

که نه تنها « شکست »،که به « بن بست »می خورد.

دل ،سازی است که چون « شکست » و از هستی « رَست »،

« بیشتر می نازد » و « بهتر می نوازد».

 

#شفیعی_مطهر  

----------------------------------

اوتاد: پیشوایان و بزرگان طریقت ،عارفان،پارسایان

 

مقدمتان گلباران در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۵ ، ۰۷:۳۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

ارزش و اهمیت خردورزی و رشد عقلانی(3) 

 

#شفیعی_مطهر

 

ویژگی های انسان خردمدار

 راه تعمیق فعالیت های هر شهروند ، ژرف نگری و خردورزی است . روایات بی شماری ویژگی ها و صفات خردمندان و ژرف نگران را تبیین و تشریح می کند . 

تعدادی از این ویژگی ها و نشانه ها عبارت است از :

1 – زبان خردمند پشت قلب و قوه ادراک اوست و دل احمق پشت زبان اوست .

« لِسانُ العاقِلِ وَراء قَلبِهِ وَ قَلبُ الاَحمَقِ وَراءِ لِسانِه » ( نهج البلاغه)

2 – خردمند کسی است که زبان خود را از غیبت نگاه دارد .

« اَلعاقِلُ مَن صانَ لِسانِهِ مِنَ الغَیبه» ( امام موسی کاظم علیه السلام)

3 – خردمدار دروغ نمی گوید ، اگرچه دلخواه او باشد .

« اِنَّ العاقِلَ لایکذب وَ اِن کانَ فیهِ هَواه » ( اصول کافی ، ج2)

4 – عاقل کسی است که ریشه هوای نفس را به نیروی عقل و خرد از دل برکند .
« اَلعاقِلُ مَن قَمَعَ هَواهُ بِعَقلِهِ » ( غررالحکم ، ج2 ، ص 162)

5 – خردورز کسی است که در هنگام خشم و خوشی و ترس ، مالک نفس خود باشد .

« اَلعاقِلُ مَن یَملِکُ نَفسَه اِذا غَضَبَ وَ اذا رَغب وَ اِذا رَهَب » ( غررالحکم)

  6 – خردگرا کسی است از تجربه های خود و دیگران پند می آموزد و نادان کسی است که مطالب گوناگون فریبش می دهند .

« اَلعاقِلُ مَن وَعَظته التَّجارِب وَ الجاهِلُ مَن خَدَمَتهُ المَطالِب »

7 – تجربیات  تمام ناشدنی است و شخص خردمند همواره از راه تجربه در صدد افزایش عقل خویش می باشد .

« اَلتَّجارب لا تنقضی وَ العاقِلُ مِنهُ زیادَه » ( غررالحکم ، ج 1 ، ص 397)

8 – خردمحور نفس خود را فروتن می دارد و بزرگ می گردد و نادان خود را بزرگ می شمارد و به همین سبب خوار و زبون می شود .

« اَلعاقِلُ یَصنَعُ نَفسَه فَیَرتَفِع وَالجاهِلُ یَرفَعُ نَفسَه فَیصنع » 

 ( غررالحکم ، ج1 ، ص 178) 

 9 – عاقل کسی است که از آلوده شدن به گناهان خودداری می کند و از عیب ها پرهیز می نماید .

« اَلعاقلُ مَن تورع عن الذُّنوب و تنزّه من العیوب » (امام علی علیه السلام )

10 – عقل گرا کسی است که بر هوا و هوس خود چیره شود و آخرت خود را به دنیا نفروشد . 

11 – فقط خردمندان ، بندگان پرستشگر خدا هستند .

« اِنَّ العاقل بِطاعه الله العقلاء » (پیامبر اکرم «ص»)

12 – عاقل ترین مردم کسی است که در برابر حق فروتنی کند .

« در برابر حق فروتنی کن ، تا عاقل ترین مردمان باشی .» 

( امام موسی کاظم علیه السلام)

13 – بالاترین مرتبه خردمندی آن است که انسان نفس خود را بشناسد .

( امام رضا علیه السلام)

14 – هر کس اهل اندیشه و تفکر باشد ، برای او هر چیزی عبرت است .

« مَن کانَت لَهُ فِکرَه فَلَهُ فی کُلِّ شَیء عِبرَه» .  


 مقدمتان گلباران در گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۵ ، ۱۱:۱۴
سید علیرضا شفیعی مطهر