سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

۳۰ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1150)

 

«فرمانِ همایونی» یا «راژمانِ قانونی»؟! 

 

من در «دامنه های کوه»،«پاره سنگ هایی انبوه» را دیدم،

«سنگ هایی خاره» با «آژنگ هایی بی قواره».

نه «شکلی هندسی» دارند و نه «تشکُّلی مهندسی».

با «لب هایی تیز» و «لبه هایی خون ریز»!

نه «تاش» را می پذیرفتند و نه «تراش» را!

«ناگزیری» و «نظم ناپذیری» این پاره سنگ ها

یادآورِ «حاکمانی خودخواه» و «طاغیانی دُژآگاه» است، 

که نه هیچ «عُیونی» را برمی تابند و نه هیچ «قانونی» را! 

اینان «عدالت» را «آلت» می انگارند و 

«شرافت» را «آفت»!

در این شهر «فرمانِ همایونی» حکومت می کند،نه «راژمانِ قانونی»!

بنابراین هر که «زورش بیشتر»،«حضورش پیشتر»!

مردُم «جنگل» اند و خودکامه،«انگل»!

یک «انگلِ اندوه» می تواند یک «جنگلِ انبوه» را 

«ویران» و تبدیل به یک «بیابان» کند!

 بیاییم «انگل ها را براندازیم»،تا بتوانیم «جنگل ها را بسازیم»!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------

راژمان: دستگاه،سیستم 

آژنگ: چین و چروک، چین و شکن

تاش: یار،دوست،مصاحب

طاغی: ستمگر، سرکش، ظالم، گردنکش

دُژآگاه: بداندیش،تندخو،خشمگین،کینه جو

عُیون:چشم ها،چشمان ناظران،(جمع عین)

آلت : ابزار،افزار،هر چیزی که به وسیله آن کاری انجام دهند

انگل :طفیلی،سربار،مفتخوار،جانداری که تمام یا قسمتی از عمرش را به موجود دیگری بچسبد و از جسم او غذا دریافت کند،کسی که سربار سایرین شود و به هزینۀ دیگران روز را بگذراند  

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۷ ، ۰۷:۳۸
سید علیرضا شفیعی مطهر


 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1149)

 

«حقوق برابر» برای «هرگونه باور»!

 

کسانی که «سبزکیشان» و «دگراندیشان» را

با هر «شگرد» از عرصۀ جامعه «طرد» می کنند،

«بسی تنگ نظر» و «بسیار سنگ باور» اند.

هر انسانِ «خوداندیش» حق دارد به اندازه «خردِ خویش» بیندیشد،

و هر «نظری را ببیند» و برای خود «باوری را برگزیند».

خداوند او را از بدوِ «زاد»،«آزاد» آفریده است.

«سُستی عقیده» یا «دُرُستی برگزیدۀ»هر کس به خود او مربوط است.

هر کس «خالف» و «مُخالف» ما می اندیشد،

لزوماً «دُشمن» و «اهریمن» نیست.

همه ما در گزینشِ «اعتقاد»،«آزاد» هستیم.

هر «انسان» با هر «نشان»

و از هر «نژاد» و با هر «اعتقاد»

و با هر گونه «باور» با دیگر انسان ها دارای «حقوقِ برابر» است.  

به تعداد همه «بشرهای گوناگون»،«باورهای ناهمگون» وجود دارد.

بنابراین بگذاریم هر کس با هر «کیش»،«آزاداندیش» باشد.

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

 شگرد: روش، طریقه، فن و طرز عمل

طرد: راندن، دورکردن کسی از نزد خود، نفی کردن کسی

سنگ باور: متحجّر،دُگم،متعصّب

خالف: احمق،بسیار مخالفت کننده

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۷ ، ۰۶:۱۰
سید علیرضا شفیعی مطهر


 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1148)

 

«عقل» و «نقل»!


       💟

هر «نظر» و «باور»،

چه «سُست» و چه «درُست»،

 چه «بخردانه» و چه «ابلهانه» را،

اگر با شیوۀ «جلبِ اجبار» و «سلبِ اختیار» ،

بخواهند به انسان ها «با زور بباورانند» و «با سانسور بقبولانند»،

آن «نظر» در «باور» ،

«بسی مهجور» و «بسیار منفور» است.

هر انسانِ «خردمند» و «ورجاوند»  

باید هر «گفتگوی نقل» را با «ترازوی عقل» بسنجد؛

سپس هر «معقول» را «قبول» کند 

و هر «مجهول» را «نُکول»!

اگر «سور و سُرور» را هم بخواهند با «زور»

بر انسانِ «نبیل»،«تحمیل» کنند،

«بسی ناگوار» و «بسیار ذلّت بار» است.

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------------------   

مهجور: دورافتاده،دور از ذهن

مجهول: نامعلوم،ناشناخته،نادانسته

نُکول: روبرگردانیدن،خودداری از قبول

سور: مهمانی،جشن،بزم

سُرور: شادی،شادمانی

نبیل: دانا،نجیب،هوشیار

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۷ ، ۰۴:۱۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1147)

 

«شور» یا «شعور»؟!

 

کسی که «دنیای دون» و «آسیای گردون» را «ترک» می کند،

«مُردن» و «جان سپُردن» را «درک» نمی کند؛

ولی تحمُّلِ مرگِ او برای دیگران «جانگِزا» و «طاقت فَرسا» است. 

بی شعور نیز از «همۀ شعور» تنها «هیمنۀ شور» را می فهمد!

از رفتارِ بی شعور همه در «بلای رنج»اند و او در «سرای سپنج»! 

همه «امیرِ فهم» اند و او «اسیرِ وهم».

 تحمُّلِ «بی شعور» نیز برای «ذی شعور» 

«عذابِ الیم» است و «عِقابِ جحیم»!

فرقِ «انسانِ بی شعور» با «احمقِ مغرور» این است که

یک احمق «نمی تواند بفهمد»، 

ولی یک بی شعور «نمی خواهد بفهمد»!!!

هر «چیز» با شُستن «تمیز» می شود،جز مغز!

«جانِ مغز» با «سخنانِ نغز» جلا می گیرد،

امّا خودکامگان مغزها را با «شُست وشو»،«جادو» می کنند.

از آن ها «نور را می رُبایند» و «شعور را می زُدایند»!

 

#شفیعی_مطهر

 -------------------------------------- 

شور: فتنه،غوغا و فریاد،آشوب،هیجان و آشفتگی

هیمنه :ابهت،شکوه

سرای سپنج: دنیای ناپایدار بی خبری 

وهم: خیال،تصور،پندار

الیم: دردناک،دردآورنده

عِقاب: عذاب،شکنجه،سزای گناه

جحیم: جهنّم،دوزخ،جای بسیار گرم،آتش قوی و سخت

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۷ ، ۰۶:۳۰
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1146)

 

«آیینۀ پاک» و «گنجینۀ پژواک» 

 

بسیاری از ما انسان ها «فراسَتی در درون» داریم و «سیاسَتی در بیرون».

بنابراین دیگران را در برابرِ«نقّاد» و «انتقاد»،

«قابل» و خود را «مقابل» می نگریم.

انگار همه «آلوده»اند و ما ،«پالوده»؛

همه «رو» دارند و ما «آبرو»!

برای همه «حریم دَری» را می پسندیم و برای خویش،«حریم داری» را!

همه «عُجب» دارند و ما ،«حُجب»!  

در حالی که «داناترین جوان» و «تواناترین انسان»،

«بصیرترین» و «انتقادپذیرترین» انسان است.

نیز«حقیرترین» و «قابل تحقیرترین» انسان،

کسی است که از «انتقاد برمی آشوبد» و «نقّاد را سرمی کوبد»!

 بیاییم از «اوجِ غرور» بر «موجِ شعور» فرودآییم

و هر «ناقدِ نقل» را «فاقدِ عقل» «نپنداریم»؛

و نقدکنندۀ خود را «آیینه پاک» و «گنجینۀ پژواک» «انگاریم».

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------

پژواک: انعکاس صوت در کوه یا زیر گنبد،تکرار صوت،آوازی که در کوه بپیچد

فراسَت: دریافتن و ادراک باطن،هوشیاری،تیزهوشی،زیرکی

پالوده: صاف شده،پاک شده،پاکیزه شده از آلودگی ها

عُجب: خودبینی،خودپسندی،کبر و گردنکشی

حُجب: شرم،حیا

ناقد: نقدکننده،سره کننده،زرسنج

فاقد: آن که کسی یا چیزی را از دست  داده،نایابنده

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۹۷ ، ۰۶:۱۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1145

 

«دیده های بینا» و «پدیده های زیبا»

 

در این «زمینِ گَردان» و «زمانِ گردون»،

همه «سافِرِ حیران»ایم و «مُسافرِ سرگردان».

انسان های «پُرتشویش» و «کژاندیش» ،

در «جاده های زندگی» با «عَرّاده های گزندگی»،

تنها «پیچ و خم»ها را می نگرند و «بیش و کم»ها را؛

ولی انسان های «فکور» و «صبور»،

در هر «جاده»،«چه سواره و چه پیاده»،

«زیبایی ها را می نگرند» و «شیدایی ها را می نگارند»!

هر دو اگر چه نه به «صد»،ولی به «مقصد»می رسند،

ولی یکی با «حسرت» و دیگری با «لذّت»!

بیاییم «دیده ها را بشوییم» و «ندیده ها را بجوییم»!

اگر با «چشمِ جان ببینیم»،می توانیم صد «چشمۀ جانان بیافرینیم».

چون «دیده ها بینا»شود،همه «پدیده ها زیبا» می شود.

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------------

گَردان: گردنده

گَردون: آسمان،چرخ،هر چه دور خود یا گرد محوری بچرخد

سافِر: سفرکننده،مسافر،به سفررونده

عَرّاده: یکی از آلات جنگی شبیه منجنیق که در قدیم برای پرتاب سنگ به کار می رفته

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ دی ۹۷ ، ۰۶:۰۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1144)

 

«ترسیمِ شناخت» و «تحکیمِ زیرساخت»

 

من دانۀ بامبو را دیدم که پنج سال «زیرِ خاک» و در «ضمیرِ مَغاک»،

«خُفته» و «نهُفته» می مانَد.

نه کسی «رشد و رشادش» را می بیند

و نه «داد و فریادش» را می شنود.

امّا در سال پنجم «سر از زمین» و «پای از پوستین»به درمی آوَرَد

و بیش از بیست و پنج متر «قامت برمی افرازد» و «استقامت می ورزد».

بنابراین دانستم که «بنیادهای مکنون» و «استعدادهای درون» را

چه «آشکار و نهان» و چه «پیدا و پنهان»

می توان «آیش» و «آمایش» کرد.

برای «رهیدن از لاکِ صدف» و «رسیدن به افلاکِ هدف»، 

نخست باید به «ترسیم شناخت ها» و «تحکیم زیرساخت ها» بپردازیم.

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

ترسیم: رسم کردن،نشان گذاشتن،نقشه کشیدن

بامبو: خیزران،نی، نوعی نی مغزدار که از آن عصا و چوب دستی و تعلیمی می سازند و با خم کردن شکسته نمی شود

مَغاک: گودال، جای گود

مکنون: پنهان داشته شده،آنچه در ضمیر دارند

آیش: بارورکردن،شخم زدن و ناکشته گذاشتن و استراحت زمین

آمایش:آزاستگی،آمادگی،آماده کردن،بررسی و تحلیل

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۷ ، ۰۵:۳۰
سید علیرضا شفیعی مطهر


 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1143

 

«دانش زایی» و «بینش افزایی»

                            🌸🌺🍃

نادانی نه «ندانستن» است و نه «نتوانستن»،

بلکه مقاومت در برابر «نورِ پگاهی» و «شعور و آگاهی» است.

«گوهرِ دانایی» و «جوهرِ توانایی» در هیچ کس مطلق نیست.

هر کس به «بازۀ ظرافت» و «اندازۀ ظرفیّت» ، 

می تواند از این «ساد،سود» جوید و از این «فرناد،فرنود»!

 هر کس در «دانش» و «بینش»،

خود را «مطلق» داند،بی شک «احمق» است.

بنابراین هیچ کس از «دانش زایی» و «بینش افزایی» بی نیاز نیست.

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------- 

بازه: فاصله،فاصله میان دو کوه ،پهنای کوچه

ظرافت: زیرکی،نکته سنجی ،مهارت،خوش طبعی

ساد: دشت،بیابان،صحرا

فرناد: پایاب،قسمت کم عمق رودخانه یا کنار دریا

فرنود: دلیل،برهان،حجّت

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۷ ، ۰۷:۰۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1142)

 

«بیداری توده ها» و «استواری شالوده ها»! 

 

«درس از نیکی» و «ترس از تاریکی»،

برای همه «قابلِ فهم» است ،یا «عاملِ وهم»؛

امّا «ترسیدن از روشنایی» و «هراسیدن از دانایی»،

برای «جامعۀ جهانی» یک «فاجعۀ انسانی» است!

برای هرگونه توسعه و پیشرفت،«نادانی توده»،نخستین «حلقۀ مفقوده» است.

هیچ «خودکامۀ خودخواه» و «فرمانروای دُژآگاه»

نمی تواند سُلطه خود را بر «مردمی آگاه» و «ملّتی دادخواه» تحمیل کند.

کسانی «زنجیر را می پرستند»،که خود «حقیر و پستند».

اینان برای خودکامگان نه تنها «آمادۀ یاری دادن»،که «دلدادۀ سواری دادن» اند!

بنابراین در راه «توسعۀ انسانی» حتّی در «سطح جهانی»

«نخستین گام» و «اولین اقدام»،

 «بیداری توده ها» و «استواری شالوده ها»است!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------- 

شالوده: بنیاد،پی دیوار،طرح و نقشه

مفقوده: گم شده،ناپیدا

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ دی ۹۷ ، ۰۶:۴۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1141)

 

«مرامِ دگراندیش» و «انتقام از خویش»!

 

هر «انسان» درباره هر «بیان»،

«نگاهی» دارد و «دیدگاهی».

این «نگاهِ» او در «دیدگاهِ» ما،

یا «سُست» است،یا «دُرُست».

باورهای هر کس برای خودش «عاملِ اِلزام» و «قابلِ احترام» است

و خود پاسخگوی «نظرها» و «باورها»ی خویش است.

خشمِ «انسان» از باورهای «دیگران»،

نه «تنبیهِ انسانی» دارد و نه «توجیهِ عقلانی»!

این «عصبانیّت» ناشی از «عقلانیّت» نیست؛

بلکه «تنبیهِ خویش» است به خاطرِ «تنزیهِ دگراندیش»!

«مرامِ دگراندیش» نباید موجبِ «انتقام از خویش» شود!

«اندوختنِ کینه» در «فضایِ سینه»،

«نوشیدنِ زهر» و «نیوشیدنِ قهر» است 

برای «خوشنودی» یا «نابودی» دیگران!

کینه را از سینه باید کند زود

کینه چون دیرینه شد نتوان زدود

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------------

مرام: مراد و مطلب،مقصود،آرمان،هدف

الزام: لازم گردانیدن،واجب کردن

توجیه: مطلبی را خوب توضیح دادن و نیک بیان کردن

تنزیه: کسی را از عیب و آلایش دورداشتن،پاک و بی آلایش دانستن

نیوشیدن: شنیدن،گوش کردن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ دی ۹۷ ، ۰۵:۱۰
سید علیرضا شفیعی مطهر