سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

۲۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 938)

 

انسانِ «کریم» و «عظیم»

 

هر انسانِ «زاده»،«آزاده» است،

بنابراین ممکن است از «آزار»،«آزُرده» نشود،

ولی حق  دارد که از «افسار»،«افسُرده»شود.

زیرا «افسار بر ذلّت» می افزاید و «آزار بر ظرفیّت». 

هر انسان «در ذات، کرامت» دارد و «در صفات، شخصیّت».

باید «کرامتش را پاس داشت» و «شخصیّتش را سپاس گزاشت».

  «گزینشِ انسان» در «آفرینشِ یزدان»،«کریم» است و «عظیم». 

هر «انسانِ حقیر» در درگاهِ «یزدانِ قدیر»،عزّت و کرامت دارد،

مگر انسانی که خود «سر به اسارت» دهد و «تن به حقارت».

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

افسار:تسمه و ریسمانی که به سر و گردن اسب و الاغ می بندند

 قدیر: قادر، توانا،یکی از نام های باری تعالی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۵:۰۷
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 937)

 

«پایایی» و «پویایی» 

 

« بینشِ جان» و «آفرینشِ جهان»

بر «بنیانِ خیزش» است و «بنیادِ جنبش».

«سیرِ حیات»؛«مسیرِ ممات» دارد،

امّا نه «آنی لَنگ» دارد و نه «زمانی،درنگ»!

«حیات» بدون حرکت،«ممات» است!

حتّی«کود بر رویش می افزاید»،امّا «رکود ،پویش را می فرساید»! 

حرکت،«نمادِ هستی» و «نمودِ اَلَستی» است.

همه جهان هستی از «جَنین» تا «جِنان» 

و از «کِهین» تا «کَهکشان»

همه در پرتوِ «حکمتِ الهی» در «حرکت به سوی تناهی» است!

«پایایی» در «پویایی» است

و «میرایی» در «ایستایی»!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------

لَنگ(لَنگی): تعطیلی،توقُّف 

جَنین: هر چیز پوشیده و پنهان،بچه در شکم مادر

جِنان: جمع جنّت،بهشت

کِهین: کوچک ،کوچک تر،کهتر

تناهی: به نهایت رسیدن،پایان یافتن،بازایستادن و بس کردن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۶:۳۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 936)

 

«بابِ تعامُل» و «راه تکامُل»

 

بالاترین دغدغه هر پرنده،«یافتنِ دانه» است و «شتافتن به سوی لانه»!

و بیشترین آرزوی هر درّنده،نه «انجامِ کار»،که «کُنامِ شکار» است.

همه جانداران نه «آژوی ادراک»،که «آرزوی خوراک» دارند.

برای هر «جانورِ رونده» «چه پرنده و چه خزنده»،

«سدِّ جوع»،مهم ترین «موضوع»، است!

گاه برای انسان «لقمه ای از نان» چون «جرعه ای از جان» است،

ولی باز هم «نان»نه «قُلّه هدف»،که «وسیله کسبِ شرف» است. 

«خوردن و نوشیدن» و «شهوت راندن و کوشیدن»،

برای همه جانوران «هدف» ،ولی برای انسان وسیله «کسب شرف» است.

برای انسان«خوراک» وسیله «ادراک» است.

انسان،«قوت» را برای «قنوت» می خواهد

و «جان» را برای «جانان»!

انسان «می خورد و می نوشد» و با تمام توان «می کوشد»،

تا از «ریشه بروید» و «راهِ اندیشه را بپوید» . 

او با همه «پدیده های هستی» و «آفریده های اَلَستی»،

«بابِ تعامُل را می گشاید» و «راه تکامُل را می پیماید».

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

کُنام: جایگاه حیوانات چرنده و درنده،شبگاه دد و دام،چراگاه و آشیانه

آژو: کوشش،همّت و غیرت(واژه اوستایی است)

جوع: گرسنگی 

قوت: خورش،خوردنی، طعام، روزی،آنچه انسان می خورد

قُنوت: فرمانبرداری از خدا ،فروتنی برای خدا ،به نمازایستادن

 جانان: معشوق،محبوب،دلبر زیبا و بسیار دوست داشتنی،معبود

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۶:۰۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 935)

 

«سهمِ عقل» و «فهمِ نقل»! 

 

حقیقت را باید «عارفانه یافت» و به سویش «عاشقانه شتافت».

در جست وجوی حق باید گاه «دل به دریا» زد و گاه «سر به صحرا»!

چه بر «زورق نشینی» و چه «زَروَرق برگزینی»! 

در این راه آن چه مهم است «درکِ سمت و سو»است و «ترکِ های و هو». 

حقیقت،«گوهرِ ناب» است و «جوهرِ آفتاب» .

ولی «سهمی» یا «وهمی» ، 

که از آن در «اذهانِ مردم» و در «زبانِ تکلّم» جریان دارد، 

فهم «انسان»است از آن «حقیقتِ بی کران»!

بنابراین هیچ انسان هر چند «عالی» و «متعالی» 

نمی تواند خود را «حقیقتِ مٌُجسَّم» و «مُجسّمه حقیقت» بپندارد!

 هر انسان به اندازه «سهمِ عقل» و «فهمِ نقل»خود

می تواند از این «برق،بارقه ای» و از این «شرق،شارقه ای» برگیرد.

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

زورق:کشتی کوچک،کرجی

زَروَرق:کاغذ زراندودشده،کاغذ زردرنگ نازک که به شکل ورقه زر بسازند و برای تزیین یا زرکوبی به کار برند

جوهر:معرب گوهر،اصل و خلاصه هر چیز،یاقوت،فیروزه،مروارید،زمرد

متعالی:بلندپایه،بلند و رفیع

برق:درخشش،درخشندگی

بارقه:ابر برقدار،برق زننده،درخشنده

شرق: برآمدن آفتاب،جای برآمدن آفتاب،خاور

شارقه(شارق): برآینده،تابنده،تابان و درخشان،آفتاب

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۶:۰۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 934)

 

«کانِ مُعطّر» و «دکانِ مُطهّر»!

 

من نمی دانم در این«گلِ نوشکفته» چه عطری «نهفته»، 

که با این «برگ های ظریف» و «گلبرگ های لطیف»

توانسته همه «ساحتِ باغ» و «مساحتِ راغ» را 

«عطرآگین» و پر از «رایحه ریاحین» کند.

هر لحظه «نسیم روح آفرین»،«شمیمِ مشکین» را 

در هوا «می پراکِنَد» و مشام جان را «می آکِنَد».

شگفت این که این همه «رایحه ریاحین» که در این «پردیسِ برین»،

از این «کانِ معطّر» و «دکانِ مطهّر»

«برخاسته»، گویی ذرّه ای از عطرش «نکاسته» است!

چرا؟! زیرا عطر در «ذاتِ گُل»نهفته است ،نه تنها در «صفات و تخیُّل»!

بنابراین بیاییم «ارزش های انسانی» و «انگیزش های ایمانی» را 

به عنوان «بهترین گزینه» در «نهادِ خود نهادینه» کنیم

و اثرات آن را در «رفتارِ زیبا» و «گفتارِ گویا»،

به صورتِ یک «تفکُر»، «تبلوُر» بخشیم!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

کان:معدن،مرکز و مکان احجار و فلزّات و سایر چیزهای معدنی

ساحت: ناحیه، فضای باغ یا خانه، حیاط

مساحت: سطح، اندازه طول و عرض زمین

آکندن(آگندن):پرکردن،انباشتن

پردیس:باغ،بستان،فردوس

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۶:۳۹
سید علیرضا شفیعی مطهر


 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 933)

 

  «ننگِ سربه زیری» و «فرهنگ ستم پذیری»!

 

در «پهنای زمین» و در «درازای زمان»،

همیشه همه «فرعون» ها رفتنی اند،ولی «تَفَرعُن»ها ماندنی است. 

فرعون یک «فرد» است ،ولی تفرعُن،یک «شگرد».

«فنای فرعون یک آن» است ،ولی «بقای تفرعن در دوران» .

فرعون اگر یک «قائد» است، تفرعن یک «قاعده» است. 

با فرعون ها نه «کار»،که باید «پیکار» کرد،

امّا ضروری تر از این کار،«پیکار پیگیر» بر «مدارِ تنویر»

با «فاجعه تفرعُن» به عنوان «مانعه تمدُّن» است.

تفرعن گر چه «به باورِ ما یک ننگ» است،امّا « در خاطرِ خلق یک فرهنگ» است.

تفرعن نه تنها «صفتِ زشتِ خودکامه»،که «خصلتِ سرشتِ عامّه»است. 

وقتی «خوی سربه زیری» و «تابوی ستم پذیری» 

در جامعه ای نه به «صورتِ ننگ»،که به «صولتِ فرهنگ»،

«گزینه» و «نهادینه» می شود،

بنابراین پس از «فُقدانِ خودکامه» در «اذهانِ عامّه»،

قرن ها «می پاید» و سپهرِ اجتماعی را «می آلاید»!

لذا پیش از شکستن «تفنگِ تاجوَری» و «اورنگِ ستمگری»،

باید «ننگِ سربه زیری» و «فرهنگ ستم پذیری» را

از «سیمای شهر» و «فضای دهر» زدود!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------

تفرعُن: خودخواهی و تکبُّر و خودنمایی،گردنکشی،جور و ستم،زشتخویی

شگرد: روش ،طریقه، فن و طرز عمل  

قائد: جلودار،پیشوا،سردارفرمانده

مدار:جای دورزدن و گردش،آن چه که چیزی بر آن می گردد

تنویر: روشن کردن،درخشان کردن،روشنگری

مانعه(مانع): بازدارنده ،جلوگیری کننده

عامّه: همه مردم،همگان،عوام

تابو: چیزی که نزد مردم عامی مقدس است و دست زدن به آن ممنوع است

اورنگ: تخت،سریرِ پادشاهی

دهر: عصر و زمان،زمانه،روزگار

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۶:۴۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 932)

 

«نغزگویی» یا «مغزشویی»؟!

 

«شهریارِ خودکامه» و «سیاستمدارِ بی برنامه»،

 به جای هر «کارِ مفید» و «ابتکار در تولید»،

فقط «سخن می گوید» و «دشمن می جوید»،

چُنین کسی نه «نغزگویی خُجسته»،که «مغزشویی گُجسته» است!

گوینده ای که «فریبایی گفتارش» در «زیبایی رفتارش» تبلور نمی یابد،

گفتارش تنها «بادِ هوا» است و «نمادِ ادّعا»!

شهریاری که «شهروندان را آگاه» و «مردم را فرگاه» می داند،

«کامه های عالی» و «برنامه های متعالی» را

در «کار» و «ابتکار» تجلّی می بخشد،

نه تنها در «گفتارِ خالی» و «شعارِ خیالی»!

سیاستمداری که «اَنام» را «عوام» می پندارد،

تنها «سخن می سراید» و «دهن می فرساید»!

هر سخنش،«فریبی تازه» و «نهیبی بی اندازه» است.

«بنابراین»،«سخن آخرین» این است،

که این مردم اند که باید «گوش بگشایند» و «بر هوش بیفزایند».

تا آن گاه که«فریبخوار» باشد،«فریبکار» هم هست!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------ 

نغز: خوب،لطیف،نیکو،بدیع،هر چیز عجیب و بدیع

گُجسته: خبیث، ملعون، پلید و ناپاک،مقابل خجسته

کامه: آرزو،کام،مراد،مقصود

اَنام:خلق،مخلوق،مردمان،آفریده شدگان

عوام:جمع عامّه،همه،همه مردم،مقابل خواص

 نهیب: ترس،بیم،هراس،تشر 

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۶:۴۵
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 931)

 

  «عقلِ ملکوتی» یا «نقلِ طاغوتی»؟!

 

من در این «شهرِ وارونه» و «دهرِ واژگونه»،

از آن چه «پیشتر حیرانم» و «بیشتر نگرانم»،

نه «پدیده بینوایی» و نه «ایده بی خدایی» ، 

که بر عکس وجودِ «تعدُّد خدایان» و «تنوُّع خدایگانان» است!

شهریاری که خود را «مُطاع» و مردم را «مُطیع» می خواهد،

در حقیقت نه تنها بر «ملیکه فرمانروایی» ،که بر «اریکه خدایی» نشسته است! 

رسالت همه پیامبران این بوده که «جانِ انسانیّت» در «جهانِ بشریّت»،

از هر «بند،رها» و با هر «کمند،ناآشنا» باشد.

در جوامع انسانی هر «زاده»،باید «آزاده» باشد.

هر انسان نه «رهبری بیرونی»،که «پیامبری درونی» دارد به نام عقل و خرد.

آن که می تواند انسان را از «زندان برهاند» و بر او «فرمان براند» ،

تنها «عقلِ ملکوتی» است،نه «نقلِ طاغوتی»!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

 مُطاع: اطاعت شده، فرمانفرما، کسی که مردم از او فرمانبرداری و اطاعت کنند

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۷:۱۶
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 930)

 

  «حق گُفتن» و «در خونِ خود خُفتن»!

 

«شید از سوزش» لذّت می برد و «خورشید از فروزش».

«حاتَم به جود» می نازد و «خاتَم به سجود».

«ابر از بارش» به خود می بالد و «ببر از غُرّش».

 «شمع از سوختن» و در «جمع افروختن» ،

نه «هراس و شکایت»،که «احساس رضایت»دارد.

«مادر از فداکاری» و «پدر از وفاداری»،

نه «می نالند»،که به خود «می بالند».

نه «کوه از شکوه» خسته می شود و نه «نستوه به ستوه» می آید.

«تبسُّمِ گُل» و «ترنُّمِ بُلبُل»،

در «عرصه باغ» و «صحنه راغ»

 شمیم و نوا «می پراگَنَند» و مشام جان ها را «می آگَنَند».

....و «جوان آگاه» و «انسانِ فرگاه» نیز  

در «جامعه خفته» با «فاجعه نهفته»،

پیوسته چون «شمع می سوزد» و در هر «جمع نورمی افروزد».

نه «درد می شناسد» و نه از «طَرد می هراسد».

 او «نام را می گذارد» و از «فرنام می گذرد»

و در «گمنامی،نامی» می شود و در «ناکامی،کامی»!

او در «راه روشنگری» و «نگاه حق باوری»،

از «جان» می گذرد و به «جانان» می رسد.

 چه «لذّتی اصیل» دارد و «بصیرتی بی بدیل»،

عمری «حق گُفتن» و در واپسین دَم «در خونِ خود خُفتن»!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------------------

شید: نور،روشنایی،آفتاب

حاتم: حاتم طایی از قبیله طی که در سخاوت و جوانمردی معروف بوده و در قرن ششم میلادی می زیسته است

جود: کرم،بخشش،عطا،جوانمردی

خاتم: حضرت محمد خاتم پیامبران(ص)

راغ: مرغزار،صحرا،دامن کوه،دامنه سبز کوه که به صحرا وصل باشد

شمیم: بوی خوش

نوا: آواز،نغمه،آهنگ

آگندن: انباشتن،پُرکردن

طَرد: راندن،دورکردن کسی را از شهر خویش،تبعید

فرنام: عنوان،لقب

نامی: نامور،نامدار،بنام،نام آور

کامی: کامیاب،پیروز

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۸:۱۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 رسالت معلم در تربیت نسل فردا -قسمت پنجم و پایانی

 

#شفیعی_مطهر

 


    نکته های این بیان


    1- بهار زندگی انسان، فصل جوانی است که ارزش آن را بسیاری از انسان ها نمی دانند. 

علی (ع) فرمود: دو چیز است که قدر و قیمت آ ن را نمی دانند مگر وقتی که آن دو را از دست بدهند؛ یکی جوانی و دیگری سلامتی .

” شیئان لایعرف فضلهما الامن فقدهما : الشباب والعافیه”

( غررالحکم، شماره 5764)


   2- یکی از ویژگی های دوران جوانی تربیت پذیری بیشتر است . 

علی(ع) فرمود: دل و روح جوان مانند زمین آماده است که هر بذری در آن بیفشانی رشد می کند، 

“ انما القلب الحدث کالارض الخالیه ما القی فیها من شی قبلته.”

(نهج البلاغه، نامه ۳۱)
    هر که در خردی اش ادب نکنند
    در بزرگی فلاح از او برخاست
    چوب تر را چنان که خواهی پیچ
    نشود خشک جز به آتش راست


   3- فصل جوانی ، مانند همه فصول زندگی انسان محدود و موقت است، پیش از این که برف پیری بر سر و روی انسان ببارد، باید این فصل زودگذر را غنیمت شمرد.

 پیامبر اکرم(ص) به ابوذر فرمود : فرصت جوانی را پیش از آ ن که پیری فرا برسد، غنیمت شمار .

 “ شبابک قبل هرمک”

( مستدرک الوسائل، ج 12، ص 140)

    4- در فرهنگ اسلامی، جوانی نعمت است و از چنان اهمیتی برخوردار است که خداوند متعال در روز قیامت از این نعمت ارزشمند می پرسد که جوانی خویش را در چه کاری صرف کردی؟ 

پیامبر(ص) : “و عن شبابه فیما ابلاه”

(بحارالانوار، ج 7، ص 258)

   5- از بهره مندی هایی که جوان باید در فصل جوانی داشته باشد، یادگیری و انباشت معلومات است.
    -6 اگر چه یادگیری و به دنبال دانش رفتن مربوط به دوره و زمان خاصی نیست و انسان باید زگهواره تا گور دانش بجوید، ولی مناسب ترین دوران فراگیری دوره جوانی است .
   7- از ویژگی های یادگیری در دوره جوانی ماندگاری است. همان طور که نقش بر سنگ ماندگار است، دانش نیز در ذهن جوان ثابت می ماند. 

علی(ع: )” العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر”

(بحارالانوار، ج۱ ، ص۲۲۴)
  8- اندام با نشاط و توانایی های مختلف جسمی موجب می شود تا قابلیت های جوان را در فعالیت های جسمی و فکری ، مادی و معنوی افزایش بدهد.(تقوی،سیدرضا)

در پایان ضمن عرض تبریک مجدد این ایام از درگاه خداوند متعال برای همه شما عزیزان ارجمند عمری با عزت همراه با سلامت و موفقیت مسئلت دارم . سخنم را با دو بیت مناسب حال از مولوی حسن ختام می بخشم:

گفت:صحبت های خود کوته کنید     

  پند را در جان و در دل ره کنید

گر کمالم با کمال انکار نیست       

  ور نیم این زحمت و آزار چیست؟

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۷ ، ۰۹:۴۸
سید علیرضا شفیعی مطهر