سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

۲۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است



هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد1281


 «نبردِ زرگری» یا «شگردِ زرگیری»؟!


«جنگِ سرد»،«نیرنگِ دو هماورد» است؛

هماوردانی که «دو رنگ اند»،ولی با هم «نمی جنگند»!

 «نبردِ زرگری»،برای آنان «شگردِ زرگیری» است.

این دو «من» به ظاهر «دشمن»،  

و این «تاجورهای سترگ» از «کشورهای بزرگ»،

هر گاه که «انبار»هایشان را از اسلحه «تلَنبار» می بینند،

 «سیاستمدارانِ دست نشانده» در «کشورهای عقب مانده»را تحریک می کنند،

که با «تارِ خالی» و «گیتارِ خیالی»،

«شعارِ واهی» را بدون «شعور و آگاهی» سر دهند.

اینان نیز در «تنورِ جنگ» و «شیپورِ نیرنگ» می دمَند

و به وسیلۀ «توده های دُژآباد»،«شالوده های اقتصاد» را درهم می کوبند  

و پس از سال ها «کینه توزی» و «جنگ افروزی»،

سرانجام باز این «ملل خاور»اند که نزد «دُوَلِ باختر»،

ناگزیر «دستانِ نیاز» را «دراز» می کنند

و هم «باج» می دهند و هم «خراج» ، 

و اندوخته سال ها «زر و سیم» را به غربی ها «تسلیم»می کنند،

تا بلکه بتوانند پاره ای از خرابی های «رَمیم» را «ترمیم» کنند!

...و این «تاریخ تکراری» است برای مللی که به «چهارمیخ خواری»کشیده شده اند!


#شفیعی_مطهر

----------------------------------

رَمیم: پوسیده،کهنه


کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۸ ، ۰۶:۴۳
سید علیرضا شفیعی مطهر



هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1280


«عَلَمِ عدالت» و «پرچمِ اصالت»


«بزرگ ترین گناه» و «سترگ ترین اشتباه» این است، 

که «سالِفانِ بی گناه» و «مخالفانِ بی پناه» را 

«به نامِ خدا»، ولی «به کامِ کدخدا»

«زیرِ بار گذاریم» و «درگیرِ فشار داریم» . 

عدالت،نه «آرزویی خیالی»،که «ترازویی عالی» است.

در سنجش، نه «من» می شناسد و نه «دشمن».

در هر جامعه ای که «فرشتۀ عدالت بمیرد»،

«سرشتۀ رذالت جای آن را می گیرد».

«داد،نسیم بهارین» است و «بیداد،سموم زهرآگین».

در «هوای فساد» و «فضای بیداد»

 هیچ یک از «انفُس» نمی تواند «تنفُّس» کند.

بیاییم «عَلَمِ عدالت» و «پرچمِ اصالت»را چنان در اهتزار درآریم

که در سایه سار امنِ آن هم «دوست» بیارامد و هم «دشمن»!


#شفیعی_مطهر

--------------------------------------  

سالف: متقدم ،گذشته، پیش رفته،پیشین

انفُس: جمع نفس،انسان ها


کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۸ ، ۰۶:۳۸
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1279


«بازویی برتر»و «نیرویی فراتر»


 هر آتشی چون «می افروزد»،هر کسی را «می سوزد»،

هر دریایی که «می خروشد» و «بر هم می جوشد»،

چه در غرب و چه در «شرق»، انسان را «غرق» می کند.

هر «نهنگِ تناور» با «هنگِ جلوه گر»، 

هر «طعمه را طعام می بیند» و آن را «خام خام می بلعد».

در هر «دریای خروشان»، «امواجِ پریشان» ،

هر «نونهالِ ناتوان» و «خردسالِ نگران» را 

در «کام می کَشَد» و «ناکام می کُشَد».

ولی من آتشی را دیدم که «افروخت»،ولی ابراهیم را «نسوخت»!

دریایی را دیدم که «خروشید»،ولی در غرق موسی و یارانش «نکوشید»،

نهنگی را دیدم که یونس را «بلعید»،امّا او را از مرگ «رهانید».

موسی را دیدم که در کودکی از «دوشِ مادر رمید»،ولی در «آغوشِ امواج آرمید».

و نوجوانی را دیدم که برادران بر او «ناگاه تاختند» و او را به «چاه انداختند»،

ولی خداوند او را از «باریکۀ چاه» به «اریکۀ جاه» رسانید!

بیاییم با به رسمیِّت شناختن همۀ «علل و اسباب» و «عوامل حساب و کتاب»،

«بازویی برتر»و «نیرویی فراتر» را نیز باور کنیم

و آن «ارادۀ الهی» و «قیادۀ لایتناهی» است!

  «حکیم نظامی» در «تحکیم پیشگامی» چه زیبا سرود:

اگر تیغ عالَم بجُنبد ز جای

نبُرَّد رگی تا نخواهد خدای


#شفیعی_مطهر

-----------------------------------------------------


هنگ: زور،قدرت، سنگینی، هوش ،قصد و آهنگ

قیاده: رهبری،راهنمایی،پیشوایی،پیشروشدن

 لایتناهی: بی پایان،بی انتها

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

https://t.me/mouyeha

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۸ ، ۰۵:۵۰
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1278


«هالۀ فرهنگ» یا «لولۀ تفنگ»؟!


هر «جبّار» میل به «اجبار» دارد،

زیرا نه «زبانِ منطق» می فهمد و نه «بیانِ صادق».

او فقط «شیفتۀ قدرت» است و «فریفتۀ صدارت».

«امیرِ سَیّاس» بر مردمِ «اسیرِ احساس» فرمان می رانَد.

او می کوشد با «موج سواری» و «اوج نگاری»،

 با «تاکتیکِ خرافات» و «تحریکِ احساسات» مردم را بفریبد.

اجبارِ انسان به «درکِ هر باید» و «ترکِ هر نباید»،

«نفرین به نورِ وجدان» است و «توهین به شعورِ انسان».

هر مقامی فراتر از «نقّاد» و «انتقاد» قرار گیرد،

قطعاً به «فساد می گراید» و «بابِ بیداد را می گشاید»!

خودکامه،«اختیارات را وسیع» و همۀ «طبقات را مطیع» می خواهد.

خود را برای همه «اُلگو»،امّا «غیر پاسخگو» می داند!

او برای «عَدَمِ پاسخگویی»،«عَلَمِ تابویی» را برمی افرازد .

خود را نه در برابرِ «خلق،مسئول»،که برای «خالق،رسول» می پندارد!

خود را برای خدا نه «وصلِ سایه»،که «اصلِ آیه» می انگارد!!

در شهری که «کانونِ قدرت» برای مردم «قانونِ صدارت» می نویسد،

نهادِ «عدالت»،«آلت» می شود و «شرافت»،«آفت»!

در این شهر مردم نه «حلّی از حساب» دارند و نه «محلّی از اِعراب». 

نه «سیمایشان دیده» و نه «صدایشان،شنیده»می شود!

در جوامعِ انسانی تنها «راهِ حیات» و «نجات» نظامِ مردم سالاری است

و مردم سالاری از «هالۀ فرهنگ»می گذرد،نه از «لولۀ تفنگ»!


#شفیعی_مطهر

---------------------------- 

هاله: خرمن ماه ، دایرة نورانی که گاه گاه گرداگرد ماه ظاهر می شود

عَلَم: پرچم،بیرق،نشانه

تابو: هر چیز نذری یا مقدسی که نزدیک شدن و دست زدن به آن ممنوع باشد

حلّ: گشودن گره،بازکردن


کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۸ ، ۰۶:۳۲
سید علیرضا شفیعی مطهر




هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1277


«پگاهِ خردسالان» و «نگاهِ نونهالان»


خوشا «گذشته های دور» و «جاگذاشته های پُرشور».

روزهایی که ما «تک نبودیم»،ولی «کودک بودیم». 

در «دنیای کوچکی» و «رویای کودکی»،

همۀ «پدیده ها» و «آفریده ها»،

 «بابِ طنّازی» بودند و «اسبابِ بازی»!

ما همۀ دنیا را «مجازی» و به «بازی» می گرفتیم!

ولی اکنون که از آن «رویای خیالی رمیده ایم» و به «دنیای بزرگسالی رسیده ایم»،

گویی دنیا ما را نه به «بازی»،که به «انبازی» هم نمی گیرد! 

چه زیباست «دنیای خردسالی» و «صفای لایزالی»!

بیاییم دنیایی به «پاکی پگاهِ خردسالان» و «تابناکی نگاهِ نونهالان» بسازیم!


#شفیعی_مطهر

--------------------------------------

طنّازی: شوخی و پرنازی،مسخرگی

انباز: همتا ،همکار، شریک ،حریف

لایزال: زوال ناپذیر، بی زوال، جاوید،ابدی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۸ ، ۰۴:۲۹
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1276)   


«پسین درد» در «واپسین فرگرد»!


«طوفان پیری» وزید

و «زمان زمینگیری» فرارسید !

او با خود «خطراتی» را آورد و «خاطراتی» را بُرد

«خطراتِ ناتوانی» را و «خاطراتِ جوانی» را!

امّا من نمی دانم پیری و زمینگیری «چیست»

من لحظه لحظۀ عمرم را «خواهم زیست» 

این منم که «سرنوشت» را «از سر خواهم نوشت»

من واژه واژۀ جانم را «خواهم نگاشت»

و «چَمِ آزادگی» و «پرچم ایستادگی» را 

تا «رَستن از واپسین نفس» و «شکستنِ آخرین قفس» «خواهم برافراشت»! 


#شفیعی_مطهر

------------------------------

چَم: جان سخن،نظم و قاعده،آراستگی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ خرداد ۹۸ ، ۰۶:۵۶
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1275


«بنای دین» و «مبنای آیین»


«دینِ سَمانی» و «آیینِ آسمانی»،

اگر با «فطرت،طباق» و با «طینت،انطباق» داشته باشد،

هر انسان آن را نه با «رَهبَت»،که با «رغبَت» می پذیرد.

ویژگی دین در «لقای دلربایی» است، نه «القای وحشت‌زایی».

مفهومِ دین با «فهم» سر و کار دارد،نه با «وهم».

دین،«درسِ حیات» است،نه «ترس از مجازات». 

هم «بهشتِ موعود،ساختۀ ما»است و هم «جهنَّمِ جمود،پرداختۀ ما»!

خوشا آن که «بهشت» را «بِهِشت» و جهنَّم را «درنوشت»!

تا «بلوغِ تفکُّر را نیاموزیم» و «فروغِ تدبُّر را نیفروزیم»،

نه از این «سواد،سودی»می بریم و نه از این «جواد،جودی»!

«بنای دین» و «مبنای آیین» ،

 بر «ستونِ اندیشه»،این «قانونِ همیشه» استوار است. 

بگذاریم «نهالِ اندیشه» در این خاک «ریشه» کند!


#شفیعی_مطهر

----------------------------------

سَمان: مخفّف آسمان

طباق :مطابق،برابر،دو چیز را با هم سنجیدن

رَهبَت: بیم ، ترس 

لقا: دیدار،در فارسی به معنی روی و چهره

القا: انداختن، مطلبی را به فکر یا ذهن کسی افکندن

جمود: بسته شدن ،خشکی و افسردگی

هِشتن: گذاشتن، فروگذاشتن ،رهاکردن

درنوشتن: درنَوَردیدن،درهم پیچیدن،پیمودن راه


کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۰۷:۱۷
سید علیرضا شفیعی مطهر



هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1274


عقل؛«ژرف ترین عیار» و «شگرف ترین مِعیار»


«راعیانِ آیین داری» و «داعیانِ دینمداری»،

در «گذشتِ زمان» و در «پهندشتِ زمین»،

گویی بزرگ ترین «تاجرانِ تاریخ» و «مُهاجرانِ مرّیخ» اند! 

اینان «کلاهی می پوشند» و «کالایی می فروشند» ،

که هیچ کس نه «سیمایش را دیده» و نه «صدایش را شنیده»!

«زمانِ تحویل آن در قبر» است و «بیانِ تحلیل آن،صبر». 

برای «اثباتِ حقّانیّتِ هر دین» راهی جز «ثَباتِ عقلانیّتِ راستین» نیست. 

هر انسان با هر «یاره» در این «سیّاره»،

پای از «عَلَمِ جود» به «عالَمِ وجود» نهاده .

ما همه «آزاده»،«زاده» شده ایم،

ولی «نوعِ نگریستن ما» ناشی از «محیطِ زیستن ما»است.

هر اندیشه را محیط به ما «آموخته»،ما «اندوخته»ایم

و ذهن خود را «بی ادراک رُفته ایم» و آن ها را «پاک پذیرُفته ایم».

بدیهی است هیچ انسانی نمی تواند همۀ ادیان،«چه وحیانی» و «چه انسانی» را

خود «بیازماید» و سره را از ناسره «بپالاید» 

و از بین آن ها «دینِ وزین» را با «توزین»

و «آیینِ حقیق» را با «تحقیق» برگزیند.

بنابراین نه «گاهِ گزیری» داریم و نه «راهِ گریزی»،

جز این که هر «سخنِ وزینِ نقلی» را با «موازینِ عقلی» بسنجیم

و از بین آن ها «بهترین گزینه» و «برترین گنجینه» را برگزینیم.

انسان برای «شناختِ هر آفریده» و «پرداختِ هر پدیده»، 

«عیاری ژرف تر» و «معیاری شگرف تر» از عقل و خرد ندارد.


#شفیعی_مطهر

----------------------------------------------

راعی: نگه دارنده، نگهبان، حراست کننده

داعی: دعوت کننده، خواهنده ،کسی که مردم را به دین و مذهب خود فرامی خواند

یاره: یارا ،توان ،طاقت، جرات

عَلَم: پرچم،بیرق،نشانه

حقیق: سزاوار، لایق

موازین:جمع میزان، ترازوها، اندازه ها،مقدارها ،معیارها و قوانین


کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ خرداد ۹۸ ، ۰۵:۴۰
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1273


«خدا» یا «کدخدا»؟!


من «شهریاری» را دیدم که در «شهر،یاری»ندارد. 

ولی همۀ «خیارات» و «اختیارات» را در وجودِ خود متمرکز کرده،

و در برابرِ هر «کس» و هر«حسابرس»،

خود را نه «پاسخگو»،که حتّی «اُلگو» می داند!

در این شهر آنان که در ادارۀ امور «نقش» دارند،«نقشه» ندارند

و آنان که «نقشه» دارند،در ادارۀ امور «نقشی» ندارند!

او بسیار «بیداد می ورزد»،بنابراین از هر «فریاد می لرزد».

«لَخت ترین اِعتراض به حُکّام» به «سخت ترین اِعراض از نظام» می انجامد

و کوچک ترین «انتقاد» به عنوان بزرگ ترین «عناد» تلقّی می شود.

او هر «زعیم» را «بیم» می دهد 

که مبادا مردم «بپاخیزند» و بساط او را «درهم ریزند»،

زیرا هر «قیام به قیامت» می انجامد و هر «اقدام به ندامت». 

او حتّی «بارشِ باران» و «ریزشِ بوران» را

تنها در سایه سارِ «نیّتِ پاک» و «امنیّتِ تابناک» خود می داند! 

او می پندارد که از «رحمتِ جود» و «نعمتِ وجود» اوست، 

که هر «رمیده،رامش» یافته و هر «رهیده،آرامش»!

بنابراین همه باید از خداوند، «بقای سلطنت» و «ابقای حکومت» او را بخواهند!

البته در هر جامعه که خلق به جای«پُرسشگری»،«پرستشگری» کنند،

هر «بنده»،«شرمنده» است و هر «کدخدا»،«خدا»! 


#شفیعی_مطهر

-------------------------------

خیار: اختیار،اختیار در فسخ معامله

لَخت: پاره،جزء،تکّه

اعراض: روی گرداندن،رخ برتافتن


کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۸ ، ۰۶:۱۱
سید علیرضا شفیعی مطهر


هر پگاه نو با یک نگاه نو


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1272)  


«شیلۀ شَمَن» یا «حیلۀ دشمن»؟


«تیراندازان ناشی» و «پیشتازان کلّاشی»کسانی هستند،

که چون «کمانگیری می تازند» و بی هدف «تیری می اندازند».

سپس بدونِ هیچ «بابت» ،محلِّ «اصابت» را 

با کمالِ «لجاج» به عنوانِ «آماج» معرفی می کنند!

  این «تیراندازان عرصۀ رقابت» چه همانند اند با «بندبازان صحنۀ سیاست»!

این «دغلبازانِ سَیّاس» و «طنّازانِ فَرناس»،

که نه «برنامۀ کاری» دارند و نه «کارنامۀ ابتکاری»؛

«ریوه شان روزمرِّگی» است و «شیوه شان خودکامگی» .

اینان هر رویدادِ «قابلِ پیشگیری» را «عاملِ غافلگیری» می نامند

و هر «شیلۀ شَمَن» را «حیلۀ دشمن»!

«بودشان»،«معبودشان» است و «میزشان»،«مِهمیزشان»!

«نامشان»،«فَرنامشان» است!

اگر میزشان را بگیرند،نه «حالتی»برایشان باقی می مانَد و نه «اصالتی»!

اینان در برابر پیشرفتِ ملّت،«سنگی سنگین» اند و «آژنگی ننگین»!

بیاییم برای ادارۀ امور بر «مَدارِ خرد»، «مدیرِ کارآمد»برگزینیم

که برای «ورجاوندان،اُلگو» و در برابرِ «شهروندان،پاسخگو» باشد. 


#شفیعی_مطهر

--------------------------------

کلّاشی: ولگردی،مفتخوری

خَزَف: سفال،ظرف گلی که در کوره پخته شود 

آماج: نشان نشانه هدف

سَیّاس: سیاستمدار

فَرناس: غافل،نادان،خواب آلود

ریوه: مکر و حیله فریب افسون

شیله: شیار ایجادشده در دامنه تپه بر اثر بارندگی

شَمَن: راهب بودایی مرتاض

مِهمیز:  آلت فلزی که هنگام سواری بر پاشنه چکمه می بندند

فرنام:بهترین نام ، بالاترین نام،عنوان،لقب

آژنگ: چین و چروک چین و شکن


کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۸ ، ۰۵:۴۱
سید علیرضا شفیعی مطهر