«شک» پلی زیبا برای عبور...
من «شک» را « عجز عقل از تحقیق حق و ابطال باطل » دیدم.
«شک» پلی زیبا برای عبور است ،نه مقصدی فریبا برای حضور.
(شفیعی مطهر)
«شک» پلی زیبا برای عبور...
من «شک» را « عجز عقل از تحقیق حق و ابطال باطل » دیدم.
«شک» پلی زیبا برای عبور است ،نه مقصدی فریبا برای حضور.
(شفیعی مطهر)
وارستگی ،نفی وابستگی است!
من منش کردار و روش رفتار نیلوفر آبی را بسی وزین و در خور تحسین دیدم؛
زیرا نیلوفر هر چند در اعماق آب و ژرفای مرداب می روید،
اما جان به مغاک و دل به خاک نمی بندد و خود را فراتر می کشاند و به روی آب می رساند؛
بنابراین فهمیدم که راه عروج به افلاک،خروج از خاک است.
وارستگی ،نفی دلبستگی است!
(شفیعی مطهر)
بی عشق نمی توان زیست!
من عشق را نفس و دنیای بی عشق را چون قفس دیدم.
در قفس می توان لااقل گریست،اما بی نفس نمی توان زیست!
(شفیعی مطهر)
بهترین انقلاب، آخرین انقلاب
من بهترین انقلاب را آخرین انقلاب دیدم؛
زیرا هر انقلابی که نتواند اراده اکثریت مردم را به حاکمیت برساند،ناگزیر به انقلاب بعدی می انجامد.
(شفیعی مطهر)
بازی شطرنج در شط رنج!
من چه خودکامگان سیه نامه را دیدم که عمری در شط رنج مردم،شطرنج بازی کردند و در شکنج مردم،گنج اندوختند.
سرانجام در طغیان شط رنج مردم و در این اقیانوس پرتلاطم غرق شدند!!
(شفیعی مطهر)
حنجره های پرآواز
من پنجره های باز و حنجره های پرآواز را بهترین فرصت دیدم برای رقص اندیشه ها ورشد ریشه ها؛
زیرا پس از بستن پنجره ها و خستن حنجره ها دیگر نه می گذارند از پنجره ها بادی بوزد و نه از حنجره ها ،فریادی برخیزد!
بنابراین پنجره های باز را پاس بداریم و حنجره های پرآواز را سپاس گزاریم!
(شفیعی مطهر)
سانسور اندیشه ها یعنی تیشه زدن بر اندیشه ها
من سانسورچیان متحجر و خودپسندان ناظر را چون خدایگانی دیدم که با همه فقر فکری بر جایگاه خدا نشسته و برای افکار فرهیختگان فرزانه و فکوران زمانه حد واندازه اندیشیدن تعیین می کنند!
زیرا سانسور اندیشه ها تیشه زدن بر ریشه هاست!!
(شفیعی مطهر)
طرح های خلاف فطرت الهی محکوم به شکست است
امروز هفدم دی ماه و سالروز اجرایی کردن طرح اجباری بی حجابی بانوان ایرانی است.
البته لازم به توضیح نیست که نه طرح اجباری بی حجابی رضاخان موفق شد زنان جامعه مسلمان ما را بی حجاب کند و نه طرح برخی مسئولان فعلی توانست نوع پوشش مورد پسند خود را بر خانم های فرهیخته ما تحمیل کند.
علت شکست هر دو طرح نه در لزوم یا عدم لزوم حجاب و نه در ارزشی بودن یا نبودن چادر است، بلکه علت عدم توفیق این طرح ها مغایرت آن ها با فطرت مستقل انسان هاست.
انسان فکور و فهیم تمایل دارد با استمداد از عقلانیت خدادای خود منطقی بیندیشد و خود خیر و صلاح خود را تشخیص دهد و با سلیقه خود باورهای منطقی خود را جامعه عمل بپوشاند.
رسانه روشنگر،بهترین ابزار مبارزه با فساد
من نقش مطبوعات و رسانه های روشنگر در جامعه را چون دوربین های مداربسته در فروشگاه ها و خیابان ها و معابر دیدم.
هرگاه هر مفسد کژاندیش و فاسد تبه کیش خود را در معرض و منظر ده ها دوربین دیده ور و نگاه روشنگر ببیند،دیگر نه جرات فساد دارد و نه جسارت بیداد!
(شفیعی مطهر)