سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

عزت و کرامت حسینی و عدم پذیرش ذلت

سه شنبه, ۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۳۴ ق.ظ

عاشورا، تبلور عزت و کرامت انسان

بخش یازدهم و واپسین بخش

عزت و کرامت حسینی و عدم پذیرش ذلت

#شفیعی_مطهر

نبرد حق و باطل و کفر و ایمان ، در طول تاریخ همواره استمرار داشته و خواهد داشت . روزی هابیل ، قابیل را کشت ، فرعون در برابر موسی ، و نمرود در برابر ابراهیم قرار گرفت ، بت پرستان محمد ( ص ) را تهدید به مرگ کردند و دنیا پرستان علی ( ع ) و خاندانش را خانه نشین ساختند و یزیدیان خون عاشوراییان را به زمین ریختند ، راستی اگر در برابر باطل کسی قد علم نمی کرد و در مقابل کفر، شخصی مقاومت نمی نمود، سرنوشت حق چه می شد ؟ ایمان چه وضعیتی داشت ؟ 

اگر حسین بن علی (ع) در تاریخ نمی بود و زینبی وجود نمی داشت ، کربلا در تاریخ گنگ می ماند و کسی از عباس و علی اکبر و حبیب و مسلم بن عوسجه و ... خبری نداشت ، حر بن یزید ریاحی را کسی نمی شناخت ! مظلومیت حسین را احدی درک نمی کرد ، کربلا یک تاریخ است و معلم این تاریخ فرزند رسول خدا حسین بن علی ( ع ) است . 

سیدالشهداء در این کلاس آموخته است : 

آنجا که حق در معرض یورش باطل قرار گرفت و آزادی در بند و اسارت واقع گردید و ظالم بر مظلوم تسلط یافت و باطل ،حق و حق، باطل جلوه یافت، باید سکوت را شکست ، باید فریاد زد و قیام همه جانبه نمود و جان را فدای اسلام عزیز ساخت ، این حماسه تاریخ را باید هر ساله در محرم تکرار کرد . کلاس کربلا را بر مظلومانی که مورد تهاجم همه جانبه استکبار وستگران قرار گرفتند، تدریس نمود تا اسلام جان دیگری بگیرد .

امام حسین(ع) فرمود : « موت فی عز خیر من حیاه فی ذل . »

باید عزت را در گرو اطاعت از خدا طلب کرد و از ذلیل و خوار شدن در برابر مردم پرهیز نمود .

« من کان یرید العزه فلله العزه جمیعا . »

حضرت صادق ( ع ) فرمودند :

« ان الله تبارک و تعالی فوض الی المومن کل شی الا اذلال نفسه » ، 

خداوند تبارک و تعالی همه چیز را به مومن واگذارده جز ذلیل و خوار ساختن خودش را .

آری تأسی از عزت و کرامت حسینی و شهادت طلبی و دفاع همه جانبه آن بزرگوار از اسلام عزیز ، سبب خواهد شد دین جان تازه ای گیرد و از گزند قدرت های شیطانی ، به ویژه استکبار جهانی حفظ گردد .

راستی شناسنامه اعتقادی سالار شهیدان چگونه است ، تا از این شناسنامه اعتقادی الگو گیریم ، شناسنامه اعتقادی حسین(ع) را می توان در وصیت آن بزرگوار به برادرش محمد حنفیه پیدا کرد؛ آنجا که در وصیتش به برادر خود فرمود :

« ان الحسین بن علی یشهد ان لا اله الا الله ، وحده لا شریک و له آن محمد (ص) عبده و رسوله ، جاء بالحق من عندالحق ، و ان الجنه و النار حق ، و ان الساعه آتیه لاریب فیها ؛ و ان الله یبعث من فی القبور »

« حسین بن علی گواهی می دهد که هیچ معبودی جز خداوند نیست ، اوست یگانه که انباز و شریک ندارد و به درستی که محمد (ص) بنده او و فرستاده اوست ، که به حق از جانب حق آمده است و این که بهشت و جهنم حق است و ساعت قیامت فرا می رسد و در آن شکی نیست و این که خداوند تمام کسانی را که در قبرها هستند، برمی انگیزاند » .

آری ، حسین ( ع ) وابسته به خدا و رسول گرامی اسلام است ، او انسان موحدی است که به خدا و قیامت ایمان کامل دارد . به حشر و نشر انسان ها و حساب رس اعمال معتقد است، از این رو عزت و کرامت را در پرتو عمل به اسلام و انصاف با مردم می داند و آن را گامی در جهت قرب به محبوب تلقی می کند .

« من ینصف الناس من نفسه لم یزده الله الا عزا . »

« هرکس از سوی خویش با مردم انصاف دهد، خداوند چیزی غیر از عزت بر او نمی افزاید » .

« ما من عبد کظم غیظا الا زاده الله عزوجل عزا »

« هیچ بنده ای خشم خود را فرو نمی نشاند، مگر این که خداوند عزت او را می افزاید » .

بازگشت به خدا در پرتو ایمان و عمل صالح حاصل می شود و کسی که می خواهد عزیز و سربلند باشد و محبوب دل ها گردد، باید تقوای الهی پیشه کند؛بنابراین رسول گرامی اسلام فرمود :

«من اراد ان یکون اعزالناس فلیتق الله »

« هر کس می خواهد عزیزتین مردم باشد ، باید تقوای الهی پیشه کند ».

بازگشت به دین و اتصال به خداوند نه تنها سبب رشد و تجدید حیات دینی و معنوی است؛ بلکه عالی ترین راهکار در مبارزه با مفاسد اقتصادی و انحرافات اخلاقی می باشد .

 

آن حضرت هدف قیام را اصلاحگری معرفی می کند؛ آنجا که می فرماید :

« انی لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما ؛ و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی. ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی بن ابیطالب»

از سخن فوق پنج نکتة مهم به دست می آید :

1ـ هدف نهضت اباعبدالله الحسین (ع) اصلاح طلبی بوده است .

2ـ روش اصلاحات در این نهضت ، امر به معروف و نهی از منکر بیان گردید .

3ـ مبنای اصلاحات در نهضت حسینی ، تبعیت از سیرة رسول خدا (ص) و علی بن ابی طالب (ع) می باشد .

4ـ میدان و قلمروی اصلاحات با استفاده از معنای معروف و منکر ، تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی است .

5ـ مراد از اصلاحات ، اصلاحات امور مردم است، نه اصلاحات دین خدا ، زیرا دین خدا نیاز به اصلاحات ندارد. (دکتر سید علی اکبر نتاج- سایت سازمان تبلیغات اسلامی)

لازم است در مفهوم شناسی عزت و کرامت، منابع و عوامل عزت و کرامت را در ابعاد مختلف زندگی حسین بن علی ( ع ) شناسایی کنیم و پس از شناسایی و معرفت مورد تأسی و پیروی قرار دهیم؛ چرا که نجات واقعی انسان ها از بند ستم و حفظ اقتدار و عزت و کرامت ملت ها ، در گرو عمل به این عوامل و منابع و تحقق عینی اهداف نهضت سیدالشهداء می باشد .

با سروده ای ناب در ستایش عزت و کرامت از اسماعیل امینی این مقال را حسن ختام می بخشیم:

وه! چه شوم و وحشتناک، زرد در خزان مردن

سرو بودن و آخر، در تنور نان مردن

ترس من نه از مرگ است، می هراسم از ماندن

مثل دیگران بودن ،مثل دیگران مردن 

بره های پرواری، از چرای بی عاری

سرنوشت شان باری، بر در دکان مردن

آی باد غارتگر !  از گناه  ما  مگذر

شیوه شقایق هاست، سرخ و بی نشان مردن

با تو با توام ای مرگ! ما حریف می دانیم

در تبار ما رسم است رو به آسمان مردن

آی مرغ آتش زاد ! قسمت کلاغان باد

هم در آشیان زادن، هم در آشیان مردن

غایت سرافرازی ،اهتزاز بر دار است

جان بی قرار ما فدیه چنان مردن

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۰۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی