انسان در میانه « شور » و « شعور »
دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵، ۰۶:۵۵ ق.ظ
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(329)
انسان در میانه « شور » و « شعور »
من شب زدگانی را دیدم
شایسته « توبیخ » و گم شده در کوچه پس کوچه های « تاریخ» ،
با « هویتی خود باخته » و « شخصیتی خود نشناخته » ،
هر « نقاب » را « قاب» « می پنداشتند»
و هر « سراب » را « آب » « می انگاشتند».
در آن « دِیر دیرین » و « دیار پژوین»
« نسخ انسانیت »، « مسخ انسان »را تبلور بخشیده بود!
« شهریاران خودکامه » « شهروندان علامه » را
نه در « بستر انتقاد » ،که در « خاکستر انقیاد »
و نه به « شکوه شکوفایی » که به « اندوه میرایی »فرامی خواندند!
به مردم « سواد » می آموختند؛
اما سوادی که نه « سودی برای آموزنده » داشت
و نه « جودی برای اندوزنده »!
انسان هم « شور » دارد و هم « شعور » ؛
از آن « « تپش » می گیرد و از این « منش ».
اما در این دیار از « شور » ، « شراره » می ساختند
و از « شعور » ، « بُتواره »!
« شراره » برای سوختن « ایمان »
و « بتواره »،لباسی بر اندام « حاکمان »!
شایسته « توبیخ » و گم شده در کوچه پس کوچه های « تاریخ» ،
با « هویتی خود باخته » و « شخصیتی خود نشناخته » ،
هر « نقاب » را « قاب» « می پنداشتند»
و هر « سراب » را « آب » « می انگاشتند».
در آن « دِیر دیرین » و « دیار پژوین»
« نسخ انسانیت »، « مسخ انسان »را تبلور بخشیده بود!
« شهریاران خودکامه » « شهروندان علامه » را
نه در « بستر انتقاد » ،که در « خاکستر انقیاد »
و نه به « شکوه شکوفایی » که به « اندوه میرایی »فرامی خواندند!
به مردم « سواد » می آموختند؛
اما سوادی که نه « سودی برای آموزنده » داشت
و نه « جودی برای اندوزنده »!
انسان هم « شور » دارد و هم « شعور » ؛
از آن « « تپش » می گیرد و از این « منش ».
اما در این دیار از « شور » ، « شراره » می ساختند
و از « شعور » ، « بُتواره »!
« شراره » برای سوختن « ایمان »
و « بتواره »،لباسی بر اندام « حاکمان »!
#شفیعی_مطهر
-----------------------------------
توبیخ: سرزنش،نکوهیدن،نکوهش
دِیر : صومعه،محلی که راهبان مسیحی در آن عبادت کنند،کنایه از جهان مادی
پژوین : چرکین،پلید
مسخ : برگرداندن صورتی به صورت زشت تر،دگرگون ساختن
نسخ : باطل کردن،زایل کردن،تغییر صورت دادن
شراره : جرقه،پاره آتش که به هوا جَهَد
بتواره : انسانی که چون بُت از او اطاعت کنند
----------------------------------------------
گاه گویه های مطهر telegram.me/amotahar
۹۵/۰۴/۲۸