سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

#طنزسیاهنمایی. 756

خودم بهتر از همه، به جای همه و برای همه.....!

گفت: به نقل از برآورد ۲۰۱۷ بانک جهانی هزینۀ فرار مغزها را از ایران ۵۰ میلیارد دلار در سال نشان می‌دهد. این رقم بیش از دو برابر ارزش صادرات نفت ایران است که در سال ۲۰۱۹ کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده.

این «فرار مغزها» به کمبود تخصّص، نوآوری و بهره‌وری کمک کرده است و مانع پیشرفت در اقتصاد و نهادهای فرهنگی ایران شده است.

خروج تحصیل‌کرده‌های ایرانی هزینه‌های اقتصادی جدّی برای کشور دارد. در سال ۱۳۹۳، رضا فرجی دانا، وزیر علوم وقت، تخمین زد که فرار مغزها زیان سالانه ۱۵۰ میلیارد دلاری به همراه دارد.

گفتم: این مغزهای ارزنده که ایران را ترک می‌کنند،مگر در خارج چه خبر است؟

گفت: بر اساس داده‌های گردآوری‌شده توسّط اکونومیست، ۹۶ درصد از اختراعات ثبت‌شده توسّط مخترعان ایرانی‌الاصل بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ توسّط ایرانیان مقیم خارج از کشور ثبت شده است. در مقایسه، برای چین، این نرخ ۱۷ درصد بود.

روزنامۀ هفت صبح ایران دریافت که ده نفر برتر کنکور سال ۱۳۸۶ کشور از سال ۱۳۹۲ دیگر در ایران نبوده و به کشورهایی مانند کانادا و سوئیس رفته‌اند. طبق داده‌های سال ۲۰۲۱ بانک جهانی، سه درصد از متخصّصان هوش مصنوعی بازار کار آمریکا ایرانی هستند.

در این میان، ایرانیان خارج از کشور تحصیلات خوبی دارند و درآمد بالایی دارند. نزدیک به ۶۰ درصد از مهاجران ایرانی در ایالات متّحده تا سال ۲۰۱۹ حدّاقل دارای مدرک لیسانس بوده و بیش از ۳۰ درصد دارای مدرک تحصیلات تکمیلی یا حرفه‌ای هستند. متوسّط درآمد خانوار ایرانیان مهاجر در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۷۹۰۰۰ دلار بوده است که به‌طور قابل توجّهی بیشتر از ساکنان متولد آمریکا (۶۶۰۰۰ دلار) و مهاجران کل (نزدیک به ۶۴۰۰۰ دلار) است. ادارۀ فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان اعلام کرده است که بیش از ۴۷ درصد از پناه‌جویان ایرانی مقیم آلمان در سال ۲۰۱۸ دارای مدرک دانشگاهی بوده‌اند.

در سال‌های اخیر سالانه حدود ۱۰۰۰ پرستار ایرانی با استفاده از کانال‌های استخدامی کشور را ترک کرده‌اند که کمبود پرستار داخلی را تشدید کرده است.

تولید نفت در سال ۲۰۲۰ به پایین‌ترین حد خود رسید، ارز کاهش یافت و چالش‌های اقتصادی همچنان رو به افزایش بود. طی ده ماه اول شیوع ویروس کرونا، طبق گزارش‌ها، نزدیک به ۳۰۰۰ کارمند مراقبت‌های بهداشتی کشور را ترک کردند و تعداد پرستاران متقاضی مهاجرت سه برابر شد.

گفتم: چرا مدیران کشور برای جذب مغزهای ارزشمند میهن کاری نمی‌کنند؟ 45 سال است کشور دارد برای بیگانگان مغز پرورش داده و صادر می‌کند؟

گفت:می‌گویند به یکی از مسئولان کشور گفتند: همۀ مغزهای متفکّر و نوابغ ما از کشور مهاجرت می‌کنند،چرا فکری نمی‌کنید و جلوی این فاجعه را نمی‌گیرید؟

لبخندی زد و گفت: 

بی خیال! بگذار بروند!خودم بهتر از همه و به جای همه و برای همه تصمیم می‌گیرم! 

به او گفتم: این‌هایی که می‌روند بیشتر مخترع و مکتشف هستند. شما چه کشفی کرده‌اید؟

گفت: من کشف کرده‌ام“انسان‌هایی که بیشتر عمر می‌کنند، دیرتر می‌میرند” !

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟

شفیعی مطهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۴/۰۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی