سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

#طنزسیاهنمایی.774

ملّانصرالّدین مُرده،ولی سُنَّتِ او زنده است!

 

گفت: ملّانصرالدّین از کسی یک الاغ خرید به قیمت صد سکّه. فروشندۀ الاغ به ملّا گفت:

امروز کمی با الاغ کار دارم، کرایه‌اش را به تو می‌دهم، تو فردا بیا و الاغت را تحویل بگیر.

ملّا خوشحال شد، قبول کرد و رفت.

فردای آن روز مرد فروشنده خودش را سراسیمه به خانۀ ملّانصرالدّین رساند و گفت:

دیشب الاغ در طویله مرد!

ملّانصرالدّین بلافاصله گفت: پس پولم را بده!

فروشنده گفت: متاسّفانه دیروز تمام پولت خرج کردم.

ملّانصرالدّین فکری کرد و گفت: حالا تو همان الاغ مرده را به من تحویل بده.

فروشنده با تعجُّب پرسید: با جسد الاغ مُرده چکار می خواهی بکنی!

ملّانصرالدّین خیلی جدّی گفت: می‌خواهم با آن تجارت کنم!

فروشنده بیشتر تعحُّب کرد. امّا در نهایت گفت: باشد، چسد الاغ را برایت می‌آورم.

ملّانصرالدّین به فروشنده گفت: دربارۀ الاغ مُرده با هیچ کس صحبت نکن.

مدّت‌ها گذاشت. روزی فروشنده ملّانصرالدّین را در بازار دید که سوار بر الاغی چموش شده است.

پرسید: با الاغ مُرده چه کردی؟

ملّانصرالدّین هم خندید و گفت:

الاغ را به قرعه‌کشی گذاشتم. سهم هر بلیت را 2 سکّه تعیین کردم. پانصد بلیت فروختم.

فروشنده گفت:

خوب این که بد شد! قطعاً برندۀ قرعه‌کشی وقتی فهمید الاغ مُرده جار و جنجال به راه انداخته.

ملّانصرالدّین خندید و گفت:

نه، اتّفاقاً وقتی فهمید الاغ مُرده، دو سکّه‌اش را به او برگرداندم. خیلی هم خوشحال شد.

گفتم: طنز و تمثیل زیبایی بود. حالا شان نزول این تمثیل چیست؟

گفت: ملّانصرالدّین مُرده،سنّت فروش الاغ مُرده که نمُرده!

گفتم: کجا این سُنَّت اجرا شده؟

گفت: ایران‌خودرو به بهانۀ فروش تعدادی از تولیدات خود حدود 700 همت پول حدود سه میلیون 

نفر را بلوکه کرده است.

گفتم: سرانجام به همۀ سه میلیون نفر خودرو تحویل می‌دهد؟

گفت: طنز تلخ ماجرا همین جاست که پس از قرعه‌کشی تعداد محدودی خودرو به افرادی معدودی

با هر قیمتی که خودش بخواهد می‌فروشد و به بقیّه می‌گوید:

الاغ شما مُرده است! پولتان را پس بگیرید و بروید!

این پول معادل 12 میلیارد دلار است و با آن می‌توان 12 ایران‌خودرو ساخت!

جالب است صنعت خودرو 250 هزار میلیارد تومان زیان انباشته شده دارد!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟!

شفیعی مطهر

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳/۰۵/۲۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی