مدیریت شایعه(10) مخاطبان شایعه
مدیریت شایعه(10)
مخاطبان شایعه
اندیشمندان ارتباطات، مخاطبان شایعه را چند دسته عنوان میکنند:
دسته اول به جای آن که پیام را به وقت پردازش کنند یا در مورد صحت و ستم آن جستجو کنند، عین آنچه را که شنیدهاند، به سایرین منتقل میکنند و طبیعی است که به علت دقت ناکافی، فراموشی، هیجان و ... تا حدی در آن دخل و تصرف نیز صورت میگیرد؛
دسته دوم صلاحیت لازم برای درک موضوع مطرح شده به صورت شایعه را ندارند، اما متکی بر آرای صاحب نظران هستند و سعی در آگاهی از حقیقت موضوع دارند؛
دسته سوم افرادی هستند که از شایعات به شدت استقبال میکنند و خود را همرنگ افراد شایعهپراکن جلوه میدهند و خود نیز از شایعهسازی دریغ نمیورزند؛
دسته چهارم انسان های آگاهی هستند که نه تنها به سادگی هر مطلبی را نمیپذیرند؛ بلکه تلاش در مبارزه با شایعهپراکنی و پیشگیری از آن دارند.
(خالدی، سمانه؛ مقاله شایعه، روزنامه 19 دی قم، شماره 325، 3 شهریور، 1383، ص7)
بکوشیم تا در برخورد با شایعات جزو دسته چهارم باشیم.
در مقالات پسین به سراغ راهکارهای مقابله با شایعه می رویم.
ادامه دارد...