مدیریت شایعه(11) راهبردهای مقابله با شایعه و شایعه پراکنی
مدیریت شایعه(11)
راهبردهای مقابله با شایعه و شایعه پراکنی
منظور از مدیریت شایعه، پیشگیری از بروز شایعه است تا جایی که امکان دارد و کاهش اثرات مخرب آن در مجموعهای که رخ میدهد .
برخی راهبردهای سازنده جهت مدیریت شایعه عبارتند از:
۱ - مطلع کردن کارکنان از مشکلات تأثیرگذار بر آن ها و شغلشان،
۲ - شناسایی منبع شایعه از طریق صحبت با کارکنان،
۳ - شناسایی و تجزیه و تحلیل علل شایعه و ارائه اطلاعات صحیح به کارکنان (چرا که سکوت کردن در مقابل شایعه به معنای تأیید ان است)،
۴ - بیان حقایق قبل از انتشار اطلاعات غلط و قوت گرفتن شایعه،
۵ - تکذیب شایعه با کمک کارکنانی که وجههایی از صداقت در سازمان دارند،
۶ - اعتماد بخشیدن به منایع اطلاعاتی موجود در سازمان به منظور جلب اعتماد کارکنان و امثالهم
همه می دانیم که شایعه، پدیده ای است زشت که بر بهداشت روانی جامعه تأثیر منفی دارد. حال، سؤال این است که آیا راه کاری برای مقابله با این پدیده وجود دارد؟
پیش از پاسخ، ذکر این نکته لازم است که تکذیب یک شایعه، در جلوگیری از رواج شایعه، کافی نیست. به هر حال، پذیرش شایعه از طرف جامعه، منطق روشنی ندارد و غالب افراد ناآگاهی که آن را می شنوند، ممکن است آن را بپذیرند و در رواج آن نیز سهیم باشند.
بهترین راه مقابله با شایعه، توسعه روابط و فراهم آوردن این امکان است که مردم از مسائل جدّی جاری در جامعه، آگاه باشند. وقتی مردم نسبت به واقعیّت امری اطمینان حاصل کردند و دریافتند که چیزی از آن ها پوشیده نیست، فرایند شایعه پراکنی، خود به خود، متوقف می شود یا از بُرد یا دامنه آن به حدّ چشمگیری کاسته می شود. پاسخ گویی دولتمردان به مردم و مَحرم دانستن آن ها، بسیار مؤثّرتر از تکذیب یک شایعه پس از انتشار آن است.
درباره راهکارهای مقابله با شایعه باز هم سخن خواهیم گفت.
ادامه دارد...