سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

#طنزسیاهنمایی. 594 راه حلِّ مشکلات اقتصادی!

يكشنبه, ۱۸ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۰۵ ب.ظ

#طنزسیاهنمایی. 594

راه حلِّ مشکلات اقتصادی!

گفت: در حالی که کشور درگیر بحران اقتصادی و تورُّم است،کشورهای منطقه به

سرعت دارند راه توسعۀ اقتصادی می‌پویند.

گفتم: مثلاً کدام کشورها؟

گفت: مثلاً ترکیه به رقم صادرات ۲/۱۲میلیارد دلار در روز و اقتصاد سالانه ۹۰۰میلیارد

دلار رسیده است.

گفتم: همین؟

گفت: نه! عربستان با سرمایه‌گذاری کلان بالاترین تکنولوژی‌های نوین جهانی از جمله

تاسیس شهر منحصر به فرد نئوم را به نام خود ثبت کرده و در کنار توسعه صنایع مختلف

با سرمایه‌گذاری نزدیک به هزار میلیارد دلار نگاه‌ها را به سمت خود چرخانده است.

گفتم: خب! همین دو کشور کارهایی کرده اند.بقیّۀ کشورها چه؟

گفت: امارات متّحده عربی که چند دهه پیش یک بیابان برهوت بود، با سرمایه‌گذاری

و تاسیس وسیله نقلیه نوین هایپرلوپ با سرعت حمل مسافر ۱۲۰۰ کیلومتر در ساعت

و نیز صنایع تولیدی و برج‌سازی و صنعت حمل و نقل شهری هوشمند (بدون راننده) به

اولین‌ها در جهان تبدیل شده است.

گفتم: دیگر چه؟

گفت: قطر که اندازه یکی از جزایر ایران وسعت ندارد، با درآمد حاصل از صنعت نفت و گاز

در سال ۲۰۲۲ با تاسیس هشت ورزشگاه، میزبان جام جهانی فوتبال بود .

علاوه بر آن با سرمایه‌گذاری‌ صدها میلیارد دلار گام هایی بلند به سوی اقتصادی نوین

برداشته است.

گفتم: همین چند کشور هستند که از ما پیشی گرفته‌اند.ما از بقیۀ کشورهای

منطقه جلوتریم. چرا از افغانستان طالبان نمی‌گویی؟

گفت: اتّفاقاً افغانستان طالبانی بدون نفت و با حدّاقلِّ ذخایر و منابع طبیعی با ثبت

تورُّم سالانه کمتر از یک درصد، یک رکورد بی‌نظیر از خود بر جای گذاشته است.

حتّی ترکمنستان، که شهروندانش با دست‌فروشی در ایران به ویژه مشهد، لقمه نانی

به دست می‌آوردند، اینک با درآمد سالانه بالای ۲۰هزار دلار برای خود آقایی می‌کنند.

گفتم: چرا از پیشرفت‌های خودمان در دولت انقلابی چیزی نمی‌گویی؟

گفت: میانگین درآمد سالانه مردم ایران کمتر از ۲۵۰۰ دلار است و بیش از ۸۰ درصد

جمعیت مصرف گوشت سالانه‌شان کمتر از ۶ کیلوگرم است و صرفا با نان شکم خود

را سیر می‌کنند.

در حالی که ما با داشتن یک درصد جمعیت جهان ،حدود 9 درصد از غنی‌ترین منابع مس، آهن، نفت، گاز و...دیگر ذخایر زیرزمینی دنیا را داریم!

گفتم :تو با این ارقام و آمارهایی که از ایران و سایر کشورها برشمردی،اگر در خیابان با

یک افغانی برخورد کنم و اقتصاد کشورش را با اقتصاد ما مقایسه کند،من چه جوابی به

او بدهم؟

گفت: خب! تو راهت را کج کن و طوری بزن به چاک که با هم برخورد نکنید!

گفتم: ممنونم از این رهنمود راهگشای تو!!

گفت: دیروز رفتم پیش دکتر. به دکتر گفتم:

وقتی دست می‌زنم روی شانه‌ام،خیلی درد می‌کند!

دکتر پاسخ داد: خب! دست نزن به شانه‌ات! به سلامت!منشی، نفر بعدی!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟

شفیعی‌مطهر

دانلود رایگان کتاب‌ها و دیگر آثار این قلم در کانال گزین‌گویه‌های مطهر

https://t.me/nedayemotahar

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۴/۱۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی