سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

۲۶ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 742

 

«کال» یا «در حالِ کمال»؟!


من شب پره را دیدم که روزها «نهان» است و شب ها، «عیان» . 

او خود را «هاله نور» و «نواله نار» می پنداشت،

 بنابراین روزها «می خوابید» و شب ها «می تابید»!

 چون می ترسید مردم «شیفته زیبایی» و «فریفته فریبایی» او شوند! 

او در «تنهایی دون» و «تنگنایی درون»،

خود را «هاله هیولایی» و «الهه اهورایی» می پنداشت.

من چه «پیوندی تام» و «همانندی تمام» یافتم

بین «شب پره شیفته» و «انسان خودفریفته».

انسان خودشیفته ،خویش را «تافته ای بهتر» و «بافته ای برتر» می بیند؛

در حالی که همه انسان ها «آمیزه ای از ضعف و قوّت»اند 

با «انگیزه ای از طینت و طبیعت».

هیچ انسانی نه «کاملاً خوب» است و نه «مطلقاً معیوب» است .

بلکه همه «در حال،کال اند»، ولی «در حالِ کمال اند». 

 

#شفیعی_مطهر

------------------------------------------ 

کال: میوه نارس،میوه ای که هنوز نرسیده و قابل خوردن نیست

هاله: خرمن ماه،دایره روشن که گاهی گرداگرد ماه ظاهر می شود

نواله: گلوله خمیر،لقمه،،توشه

تافته: نوعی پارچه ابریشمی

طینت: خلقت، سرشت،خوی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۷:۱۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

مداربستگی و تک صدایی  

 

امام علی(ع):

« مالک ! - و تو ای کارگزار! - هرگز چنین نکن و نگو که من چون به عنوان مامور از ناحیه زبردست و مقام مافوق دستور دارم، به زیردستان و افراد مادون ابلاغ کرده و فرمان می رانم و آنان نیز باید بی هر گونه چون و چرایی موضوع فرمان را اجرا کرده و انجام دهند. چرا که  چنین مشی و مرامی در حوزه قدرت و سیاست ،قلب را میرانده ، دین را تباه ساخته و نظام را فرومی ریزد ».

(نهج البلاغه،خطبه 216 و نامه 53، نیز نهج البلاغه  صبحی صالح،خطبه 216،فیض الاسلام،خطبه 207)

از این رو آن حضرت در بحران جنگ هم شهروندان را به نقد و ارزیابی فرامی خواند.

----------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،ص37

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۶ ، ۱۰:۵۷
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 741

 

«حسرت جاودانه» و «ندامت بی کرانه»!


 

من «کرم خاک خوار» و «مرغ بوتیمار» را دیدم، 

که هر دو «اندوهناک می لرزند» و «امساک می ورزند»؛

 آن در «خوردن خاک و رِمال» و این در «نوشیدن آب زلال»!

 کرم خاکی خوراکش «خاک»، ولی شیوه اش «امساک» است

و بوتیمار نیز «روز و شب»،«تشنه لب»

«با ناز و کرشمه» در «کنار چشمه» می نشیند،

حتّی با «تنِ بی تاب»، «لب به آب» نمی زند! 

زیرا اینان حقیقت را «نمی شناسند» و از تمام شدن آب و خاک «می هراسند»!

«افراد «بخیل و خسیس» و «اهل تدلیس» نیز چون بوتیمار و کرم خاکی

عمری با «ذلّت می لرزند» و «خسّت می ورزند»

«نه خود می خورند و می نوشند» و «نه در بهبود وضع جامعه می کوشند».

سرانجام با «هلاک و ثبور» روانه «خاک گور» می شوند

و تنها«پشیزی که می خرند» و تنها «چیزی که با خود می برند» ،

یک دنیا «حسرت جاودانه» است و «ندامت بی کرانه»! 

 

#شفیعی_مطهر 

---------------------------- 

بوتیمار: مرغی ماهی خوار که با وجود تشنگی شدید آب نمی خورد،مبادا آب کم شود!

امساک: بخل و خسّت،خودداری از خوردن غذا

رِمال:(جمع رَمل):ریگ،ریگ نرم،شن،ماسه

تدلیس: فریب دادن،عوام فریبی،ریاکاری،تظاهر

خسّت: خسیس بودن،فرومایگی،پستی

ثبور: هلاک شدن،هلاک،وای

پشیز: فلس،پول خُرد و فلزی کم ارزش،پول سیاه،سکه مسین کم ارزش

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۶ ، ۰۷:۲۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 740

 

«گریستن» یا «شادزیستن»؟! 

 

 بسیاری از مردم نه به «لطیفه های تکراری» می خندند 

و نه به «سخیفه های استمراری»، 

ولی برای «غم های استمراری» و «غُصّه های تکراری»

  «بارها» چون «بی قرارها» می گریند!! 

گویی در «رنگ دهر» و «فرهنگ شهر»،

آن چه «دلالت دارد» و آن را «اصالت می شمارد»،

«اندوه غمبادی» است،نه «شکوه شادی»!

گویی «گریستن ثواب» دارد و «شادزیستن،عِقاب».

حتّی «چندیدن، مُجاز» است و «خندیدن، بدون جواز»!

بیاییم نه «به هم»،که همه «با هم» بخندیم!

 

#شفیعی_مطهر

-------------------------------

سخیف: سست، سبک ،ضعیف، ناقص

غمباد: ورم زیر گلو و گردن

عِقاب: سزای گناه و کار بد،شکنجه کردن،عذاب،شکنجه

چندیدن:حالت اشمئزار از دیدن چیزی ناپسند(چَندش: حرکت اعصاب توام با نفرت از چیزی)

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۶ ، ۰۵:۵۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 739

 

«شکوفه لبخند» بر «لب های نژند»

 

 در «بازار بزرگ زندگی» و در «مدار سترگ ارزندگی»، 

«ارزان ترین کالا» و «زیباترین غنچه شکوفا»،

«شکوفه لبخند» حتّی بر «لب های نژند» است.

 لبخند می تواند از «نیش زهرآگین»،«نوش شیرین» بسازد

و از «ضَلالِ نفرین»،«زُلالِ آفرین»! 

چه بسیار «بینوای دردمند» که با یک «اکسیر لبخند» «درمان»،

و چه بی شمار «خارِ خلنده» که با یک «گلنارِ خنده» «گلستان» می شود.

یک «کوفه دردمند» را با یک «شکوفه لبخند» می توان شاد کرد.

لبخند برای «اَخم»ها «همدم»است و برای «زخم»ها،«مرهم»!

با سرانگشت لبخند چه «گره های کور را که می توان گشود»

و چه «گریوه های دور را که می توان پیمود»!

بیاییم «آفتِ نژند» را با «لطافتِ لبخند» «بزداییم» 

و دروازه های «شادی» را به روی این «دُژآبادی» «بگشاییم»!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------- 

مدار: جای دورزدن و گردش ،آنچه که چیزی به دور آن می گردد

نژند: اندوهگین،افسرده،پژمرده،خشمگین،سرگشته

ضَلال: گمراهی،گم شدن

اکسیر: کیمیا،جوهری که ماهیت جسمی را تغییر دهد،مثلا مس را طلا کند

خلنده: فرورونده،فرورونده چیزی نوک تیز مانند خار یا سوزن در بدن یا چیز دیگر

اَخم: چین پیشانی و ابرو،ترشرویی 

گریوه: پشته ،تپه،گردنه کوه

دُژآباد: خشم آلود،بدخو،زشتخو،سهمگین

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۶ ، ۰۶:۳۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

دیوانسالاری و بوروکراسی 

 

امام علی(ع): 

« هر بامداد و واپسین با مردم بنشین ،پرسشگران را پاسخ گوی،نادانان را بیاموز و با دانایان بیامیز. نکند که در برخورد با مردم جز زبانت ،نماینده و سخنگویی و جز چهره ات ،دربانی باشد. از پذیرش مستقیم نیازمندان و گفتگوی بی واسطه با آنان دریغ مکن.»

« ...وَ اجلِس لَهُم العصرین،فَافت المستفتی و علّم الجاهل و ذاکرالعالم. ولا یکن لک الی النّاس سفیر الّا لسانک و لاحاجب الّا وجهک و لا تحجبنّ ذا حاجه عن لقائک بها...»

(نهج البلاغه،نامه 67)

و نیز : « نکند پنهانی تو از مردم به درازا کشیده و دیدارت دیر به دیر صورت گیرد،چرا که چنین مشی و مَنِشی،خود نوعی تنگ بینی و تنگ خویی است و ناآگاهی و بدفهمی از رویدادها و اتّفاقات و اطّلاعات را به بار می آورد.»

« فلاتطولّنّ احتجابک عن رعیّتک ، فانّ احتجاب الولاه عن الرّعیه شعبه من الضّیق و قلّه علم بالامور و الاحتجاب منهم یقطع عنهم علم مااحتجبوا دونه...»

(نهج البلاغه،نامه 53)

--------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،ص36

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۶ ، ۱۱:۵۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 738

 

«پرسش آفرینی» یا «پاسخ گزینی»؟!



 همه «پیشرفت های بشر» و «ترقّیات مستمر» 

میوه هایی هستند «روییده از درخت سوال» 

و جرعه هایی «جوشیده از چشمه آمال» .

«پژوهشگران بزرگ» و «دانشوران سترگ» کسانی اند 

که برای بشریت «سوال های بزرگ می آفرینند»،

نه آنان که سوال های بزرگ را «به پاسخ می نشینند».

پرسش،انسان را «به تکاپو می اندازد» و او ناگزیر«به جُستجو می پردازد».

امّا پاسخ او را از «تلاش بازمی دارد» و از «کنگاش بی نیاز می پندارد» 

پاسخ،انسان را از «سراب»،«سیراب» می کند.

«سوال»،انسان را «فعّال» می کند و «جواب» او را «خواب»!

او با داشتن پرسش به سوی جواب «ناآرام می شتابد»،

اما با یافتن جواب «آرام می خوابد»!

 آن چه انسان را در «سیرِ کمال» و «مسیر استکمال»پیش می برد،

«پرسش آفرینی» است،نه «پاسخ گزینی»!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------

 کنگاش: شور،مشورت

استکمال: طلب کمال و تمام کردن،به کمال رسانیدن،کامل کردن

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۶ ، ۰۷:۰۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

 انحصارگرایی و اقتدارطلبی حاکم 

 

امام علی(ع) :

« مبادا  که خود کامانه و اقتدارگرایانه ،اموال عمومی و امکانات ملی را که مردم نسبت به آن حقّ برابر و یکسان دارند، در انحصار خود درآورده و ویژه خویش گردانی!»

« ایّاکَ وَ الاِستِئثار بِما النّاس فیهِ اسوه »

(نهج البلاغه،نامه 53)

-------------------------------

نقل از کتاب«شورا، مشورت و مشارکت از دیدگاه امام علی علیه السلام»، نوشته #شفیعی_مطهر،صص35 و 36

این کتاب اخیرا منتشر شد

مراکز پخش:

 تهران :انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

 شهر ری : فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان،تلفن 55904203

کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۰:۴۹
سید علیرضا شفیعی مطهر

  #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 737

 

«دانش آموختن» و «تجربه اندوختن» 

 

میوه تا خود را «کال» می داند،در راه کسبِ «کمال» می کوشد،

اما آن گاه «بیوسیدن را ابراز» و «پوسیدن را آغاز» می کند،

که خود را در «کفایت کمال» و «نهایت جمال» می پندارد.

انسان نیز تا در «راه تکامل» و «همراه تحوّل» گام برمی دارد،

هر لحظه «ژرف تر می سگالد» و «شگرف تر می بالد»؛

امّا آن گاه که خود را در «حالِ دانایی» و «کمالِ توانایی» احساس کند، 

از «روند رشد و رشاد بازمی ماند» و «فرایند ارشاد را می میراند».

اینجاست که «پوسیدن را می آغازد» و به «دوسیدن می پردازد»! 

بنابراین انسان برای «ادامه حیات» باید «برنامه نجات» را 

«به گونه ای بنگرد» و «به نمونه ای بنگارد»،

که هیچ گاه خود را از «دانش آموختن» و «تجربه اندوختن» بی نیاز نداند.

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

کال: میوه نارس

بیوسیدن: طمع به جیزی داشتن،توقع داشتن،طمع کردن

می سگالد:می اندیشد(سگالیدن : اندیشیدن،فکرکردن)

شگرف: نیکو و خوش آیند،بی نظیر در خوبی و زیبایی،

دوسیدن: چسبیدن،خود را به کسی وابسته کردن،چسبیدن برای مکیدن

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۶ ، ۰۷:۲۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 736

 

«وای وای» یا «نوای نای»؟! 

 

  من خُنیاگری را دیدم که در «ساز» او «سوزی» بود 

و این «سوز» را برای «ساز» می خواست.

او «می سوخت» برای «ساختن» و «می ساخت» برای «سوختن»!

او «سوز» را برای اثربخشی «ساز» می خواست 

و «ساز» را برای بازآفرینی «سوز»! 

بنابراین دانستم که باید نوازنده «سوز دل» و «گداز محفل» را 

نه با «وای وای»،که با «نوای نای» «درآمیزد»،

تا «ذوق نیوشنده» و «شوق شنونده» را «برانگیزد».

نغمه ای بر «دل می نشیند» و آنجا «منزل می گزیند»،

که از «سوز دل برآید» و بر «فروز فضایل بیفزاید».

باید از «جهان، دل برداشت» و از «جان مایه گذاشت». 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------

خُنیاگر:  نوازنده،آوازخوان،سرودخوان

نوا: آواز،آهنگ،نغمه

نای: نی،از آلات موسیقی که با دهان نواخته می شود

نیوشنده: شنونده،گوش دهنده

فروز: روشنی،روشنایی

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

---------------------------------------------------

 کتاب «دل دیدنی های شهر سرب و سراب»جلد دوم منتشر شد

مراکز پخش: 

تهران : انتشارات علوم بنیادی، تلفن:66973774   و  66973659

شهرری: فروشگاه کتاب انجمن اسلامی معلمان شهرری ،تلفن:  55904203

  کاشان: فروشگاه های ساربوک،تلفن۲۲ - ۵۵۴۶۶۹۲۰

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۶ ، ۰۶:۳۲
سید علیرضا شفیعی مطهر