سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

۱۹ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

#سیاهنمایی /9

مدیریّت بادبادکی!!

#شفیعی_مطهر

گفت: خداوند سایۀ بلندپایۀ این مسئولان را کم کم!! از سر ما کم نکند!

گفتم: دیگر چی شده؟

گفت: چندی پیش شهردار تهران از آمادگی دستگاه متبوعش برای انتقال تجربیات مربوط به کاهش آلودگی هوای پایتخت بوسنی یعنی سارایوو خبر داد و حالا حناچی از بهترین راهکار خود برای کاهش آلودگی هوای تهران یعنی "وزیدن باد" رونمایی کرده است!  

حالا وزیر راه و شهرسازی هم می فرمایند: در روزهای گذشته شاهد آلودگی در کلانشهرها و همچنین در تهران بوده‌ایم که باید از خدای متعال درخواست کنیم که جریان و وزش بادی را بر ما عنایت کند.

گفتم: حالا مگه چی شده که این قدر شلوغش می کنی؟

گفت:  آیا آقای شهردار می‌خواهد همین نسخه طلایی یعنی "وزیدن باد" را برای دیگران و شهرهایی مانند سارایوو بپیچد؟! 

گفتم: مردم کمی تحمُّل کنن و این قدر به مسئولان زحمتکش فشار نیارن!

گفت:می دونی آلودگی هوای تهران سالانه دو میلیارد و 600میلیون دلار به کشور خسارت می زند؟می دانی در جهان سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند؟ 

حالا من میگم اگر ما این مسئولان مبتکر! و خلاّق رو نمی داشتیم،چه می کردیم؟!

گفتم: خب! بندگان خدا چه کنن؟!

گفت: یه وقتی مردم شهر هرت به علّت خشکسالی جلوی کاخ  اعلی حضرت هردمبیل تجمُّع کردند و از پادشاه خواستند که برای حلّ مشکل بی آبی کاری بکند.  .هردمبیل در جمع مردم حضور یافت و طی نطق غرّایی به مردم مژده داد که به وزیر هواشناسی دستور می دهد برای فردا باران پیش بینی کند!

مردم بیچاره و تسلیم، کف زنان و هوراکشان متفرق شدند!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟!

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

  https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۸ ، ۰۷:۰۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

#سیاهنمایی /8

علّت گرانی بنزین!

#شفیعی_مطهر

گفت: می دونی چرا امروز بنزین رو 300درصد گرون کردن؟

گفتم: لابد چون اخیراً یه ذخیره 53میلیارد بشکه ای نفت کشف شده و مردم ایران زیاد ذوق شده بودن. حالا دولت برای ایجاد تعادل بنزین رو گرون کرده که مردم دچار ذوف مرگی نشن!

گفت: تو هم واقعاً توی باغ نیستی! کشف ذخیره بزرگ نفتی چه ربطی به ملّت ایران داره؟

گفتم: پس به کی ربط داره؟

گفت: این لبنانی ها و سوری ها و عراقی ها و غزه ای ها و یمنی ها و...هستن که باید ذوق زده بشن!!

یادمه قبل از انقلاب یه وقتی معلمان برای افزایش حقوق تظاهرات کردن. روزنامه توفیق نوشته بود: برای رفاه حال فرهنگیان 20درصد به حقوق ارتشی ها اضافه شد!!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟!

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

  https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۸ ، ۱۱:۱۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

میلاد دو زمزم هدایت 

 

امروز زادروز خجسته شکوفایی گُل نبوّت و شکوفۀ امامت است .

امروز قُدسیان کف زنان پای می کوبند و دف زنان دست می افشانند .

امروز خورشید بر زورق دیرین نشسته و خوشه های زرّین می پراکند . نگاه او پگاه را زرافشان می کند و روز را درخشان . ...

و امشب ماه در هاله ای رویایی و هودجی اهورایی ، آبشار سیمگون خود را بر کویر جان و دشت جهان جاری می سازد .

امروز دریاها صدف های سُرور به ساحل می ریزند و سُرور جان را با نور جانان می آمیزند .

امروز از چشم چشمه ساران ، لعل می جوشد و در جویباران، مروارید غلتان می خروشد . 

 امروز امواج خروشان ، طبق های مروارید به دوش دارند و سبدهای امید بر سر .

امروز بر سر و روی باغ شکوفه های ملکوت ریخته و از درختان خوشه های یاقوت آویخته است .

امروز بهار با کوله باری پر از شکوفه، ترانه می خواند و سبد سبد رایحه می افشاند .

امروز خاک بر افلاک می نازد و فرزند انسان در برابر قُدسیان سر بر می افرازد .

امروز فلسفۀ سجدۀ ملایک بر آدم تفسیر می شود و منصب خلیفه اللّهی انسان تعبیر می گردد .

امروز عرشیان بر فرشیان رشک می برند و از شوق، اشک می بارند .

امروز گسترده ترین دریای رحمت رحمان از سرچشمۀ افلاک بر بستر خاک جاری می شود.

امروز آخرین هودج هدایت و ششمین کوکب امامت در هاله ای از شمیم عطرافشان بهشتی بر زمین می نشینند . زمین برای استقبال از مرکب مهرافروز رسالت و مقدم دل افروز امامت طاق نُصرتی از رنگین کمان شوق بر افراشته است .

میلاد خجستۀ این دو کوثر رحمت و زمزم هدایت ، ولادت مسعود نبیّ مکرّم اسلام حضرت محمّد (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع) نه تنها بر امّت مسلمان ،که جامعه بشریّت مبارک باد .

                           سید علی رضا شفیعی مطهر

(مقاله :"وحدت با هم؟ یا با من؟!! "را نیز درباره هفته وحدت در لینک زیر مطالعه فرمایید.)

http://modara.blogfa.com/post/8884

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۸ ، ۰۵:۱۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

محمد(ص) این گونه بود.ما چگونه ایم؟

 

*روزی شتری را دید که زانوهایش بسته شده و هنوز بار سنگینی برروی آن است . گفت:

به صاحب شتر بگویید خود را برای مواخذه خداوند در روز قیامت آماده کند.


------------------------

*کافری را که در جنگ اسیر شده بود، آزاد کرد، زیرا اعتقاد داشت که او مرد خوش اخلاقی است که همواره با عفت رفتار می کند.

 --------------------

* مردی بادیه نشین در زمانی که او در مدینه هم پیامبر و هم حاکم بود، به سراغش آمد و یقه او را گرفت که باید خرماهایی که از من قرض گرفته بودی، برگردانی. اصحاب عصبانی شدند و خواستند با آن مرد برخورد کنند. پیامبر برآشفته شد و گفت: 

شماها باید طرف صاحب حق را بگیرید. من برای همین مبعوث شده ام تا هرکسی بتواند حق خود را از حاکم بدون لرزش صدا بگیرد.

-----------------------------
 

* گفت اگر در حال کاشتن نهالی بودید و علائم روز قیامت فرا رسید، به کار خود ادامه دهید و نهال را بکارید.

 -------------------------

* گروهی از اصحاب خود را برای تبلیغ اسلام به منطقه ای دیگر فرستاد. قبل از سفر از او پرسیدند تا چگونه این کار را انجام دهند. گفت:

تعلیمشان دهید و آسان بگیرید. 

سه بار از او این را پرسیدند و هر بار جواب همین بود.


-----------------------

* در زمانی که با کفار به طور نسبی صلح برقرار شده بود، به قصد خریدن زمینی در منطقه خوش آب و هوای طائف، عازم آنجا شد. چند روز بعد برگشت و گفت که قبلا همه زمین ها را مردم خریده اند...

او نخواست به عنوان حاکم به زور چیزی را تصاحب کند.

---------------------------

فرخنده زادروز واپسین بشیر بشر و آخرین سفیر داور حضرت محمدبن عبدالله(ص) در سیاه ترین عصر حاکمیت سکوت و حکومت طاغوت 

و میلاد خیرآفرین و عطرآگین فرزند برومندشان حضرت امام جعفر صادق(ع) و هفته مهرآمیز و رافت انگیز وحدت را به شما و همه شیفتگان صلح و رستگاری در جهان تبریک و تهنیت می گویم.

#شفیعی_مطهر

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

  https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۸ ، ۱۶:۲۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1374

 

«سخن گُفتن» و «لجن جُستن»!

«زاغ های سیاه» و «کلاغ های دُژآگاه»،

در «درازای باغ» و «فراخنای راغ»،

«آزاد» از جور هر «صیّاد» ،

«پر و بال را می گشایند» و «سینۀ سپهر را می پیمایند».

ولی «طوطی های سخنگو» و «لوطی های هالو»،

در «تنگنای قفس» و «زوایای محبس»،

«قربانی بیان» و «زندانی زبان» هستند! 

زیرا اینان «سخن می گویند» و آنان «لجن می جویند»!

«گفتن،هزینه» دارد و «نهفتن،گنجینه»!

آن جا که مرغِ «حق را پَر» و «ذیحق را سَر» می بُرند،

باید «هزینه پرداخت» و «سینه سپرساخت» ، 

و نه تنها با «آژوی سخن»،که با «نیروی همۀ جان و تن»،

«باطل را به زیر راند» و «حق را بر زبَر نشاند»!

 

#شفیعی_مطهر

-----------------------------------

دُژآگاه: بداندیش،بدخوی،خشمگین،بی رحم

لوطی:جوانمرد و باغیرت،رند،بی باک

هالو: ساده دل، خوش باور 

آژو: کوشش،همت و غیرت

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

  https://t.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۸ ، ۰۵:۳۷
سید علیرضا شفیعی مطهر

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1373

«نه دُشمن» ، «نه اهریمن»

«مخالف» ممکن است «خالف» باشد،

ولی لزوماً «دُشمن» یا «اهریمن» نیست!

بلکه انسانی است که جهان هستی را متفاوت با ما «می بیند»

و متناسب با آن «می اندیشد».

باورهای هر انسان «فرایندِ دیده ها» و «برایندِ شنیده ها»ی اوست.  

«عیارِ ارزش» و «معیارِ پذیرشِ» هر نظریه برای هر انسان

«استکمالِ مبانی» و «استدلالِ عقلانی» است.

با این شاخص «همیشه» هر «اندیشه» باید آزاد باشد.

وقتی «تفکُّر» و «تدبُّر» را می ستاییم،

باید «مهاد» و «برونداد» آن را هم بپذیریم.

اگر خردورزان را به جای «ارشاد» از «بندِ انقیاد» آزاد کنیم،

خود «طریقت را می یابند» و به سوی «حقیقت می شتابند».

#شفیعی_مطهر

--------------------------------- 

خالف: گول، احمق ،بسیار خلاف، بی خبر

استکمال: تمام کردن، به کمال رساندن، کامل کردن

فرایند: مجموعة عملیات و مراحل لازم برای رسیدن به یک هدف مشخص 

مهاد: بستر،بساط

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

  https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۸ ، ۰۶:۰۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1372

 

نه «شیفتۀ باران» و نه «فریفتۀ یاران»! 

 

انسان های «خوب» و «محبوب»،

نه چون «دُهُل های توخالی»،که چون «گُل های قالی» هستند.

نه «شیفتۀ باران» اند و نه «فریفتۀ یاران»! 

نه به «دیده شدن،حسّاس» اند و نه از «چیده شدن،هراس» دارند.

«غمّاز» اند و «چشم نواز»!

امّا نه «توقُّعِ پاداش» دارند و نه «تصنُّعِ شاباش»!

چون «رنگین کمان می درخشند» و به «خانمان صفا می بخشند».

نه خود را با «هَمال می سنجند» و نه  از «پایمال می رنجند» .

«خاکسار» اند و «اهلِ انکسار» 

و به «تفاخر می ارزند»،ولی «تکبُّر نمی ورزند»!

زنهار که این «گُل های لطیف» را با «تجاهُل های سخیف» برنجانیم 

و «محبّت شان را پاس نداریم» و «مودّت شان را سپاس نگزاریم»!

#شفیعی_مطهر

----------------------------------- 

دُهُل: طبل،طبل بزرگ،کوس

غمّاز: اشاره کننده با چشم و ابرو،غمزه کننده

هَمال: همتا،انباز،برابر،قرین،مثل و مانند

انکسار:شکستگی، فروتنی

سخیف: سست،سبک،ضعیف،ناقص

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

  https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۸ ، ۰۵:۲۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1371

 

«قرارِ صداقت» و «استقرارِ عدالت»

حکومت های «پُر مدّعا» و «اقتدارگرا»؛

«کبریاییِ اقتدار» را در «برپاییِ دار» می پندارند.

در حالی که اقتدارِ هر «حُکمرانیِ خوب» و «فرمانرواییِ مطلوب»،

«قرارِ صداقت» و «استقرارِ عدالت» است. 

در حکومتِ مُقتدر هر «شهروندِ بی پناه» و هر «دردمندِ بی گناه»،

می تواند بدون «هراس» و «تَلواس»، 

فارغ از هر «هیاهو» در برابر هر «زورگو» بایستد

و با «زبانِ رسا» و «بیانِ گویا»،

در عرصۀ «اجتماع» از حقوقش «دفاع» کند!

در جامعۀ مقتدر،مردم «عزیز»اند و «اهلِ تمییز».

فصل الخطاب همۀ «خلاف ها» و «اختلاف ها»،

نه «رایِ قدرتمندان»،که «آرایِ شهروندان» است.

«روشِ رفتار» و «گویش و گفتارِ» حکومت با مردم

بر «پایۀ مهر و مدارا» و در «نمایۀ تقاضا و تمنّا» است.

مردم «ولی نعمت» اند و حاکم ،«در خدمت»!

«ادارۀ امور» بر پایۀ «ارادِۀ جمهور»است،

نه «مِیلِ شهریار» و «خِیلِ دربار»!

#شفیعی_مطهر

---------------------------------

قرار: آرام گرفتن،پابرجاشدن،آرامش،پایداری،عهد و پیمان 

استقرار:برقرار کردن ، پابرجا شدن ، قرار یافتن

کبریا: غرور،تکبُّر

اقتدار:توانمند شدن ،توانایی ، قدرت . ج . اقتدارات .

تَلواس: اندوه، اضطراب، بی تابی، بی قراری

اهل تمییز: اهل تشخیص،باهوش و بافراست،اهل بازشناسی

جمهور: توده ، گروه ، جماعت مردم . ج . جماهیر

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

  https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۸ ، ۰۴:۲۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

وحدت با هم ؟ یا با من ؟! 

 

#شفیعی_مطهر

 

بنا به روایات برادران اهل تسنّن ، میلاد حضرت رسول اکرم (ص) ۱۲ ربیع الاول سال ۵۳ قبل از هجرت است ، ولی راویان شیعه عموما ۱۷ ربیع الاول را روز ولادت آن حضرت می دانند . ابتکار وحدت طلبانه و پیشنهاد مدبّرانه مرحوم آیت الله العظمی منتظری ، از این عامل به ظاهر تفرقه ، نماد یگانگی و سمبل وحدت ساخته است . بنا بر این یشنهاد از دوازدهم ربیع الاول هر سال تا هفدهم آن ماه به عنوان ایام فرخنده میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت نامگذاری شد ، تا در سراسر جهان اسلام ،آیین های جشن و سرور برگزار شود و در این آیین ها بر تحکیم ستون های وحدت و رشته های استوار همبستگی و یگانگی تاکید گردد . 

وحدت چیست؟

مفصود از وحدت فِرَق اسلامی از جمله شیعه و سنی این نیست که سنّی ها ، شیعه یا شیعیان ، سنّی شوند ، یا هر دو مذهب نسبت به بعضی از مواضع خود تجدید نظر کرده ، از برخی باورها دست بکشند ، تا دیدگاه هایشان به یکدیگر نزدیک شود ، بلکه هدف از وحدت این است که طرفین ضمن حفظ مواضع خود :

۱ - درباره مُفترقات با یکدیگر نستیزند. 

۲ - درباره مُشترکات با یکدیگر متّحد و متّفق شوند و در راه وصول به اهداف مشترک، یکدیگر را یاری دهند . 

اگر چنین وحدتی جلوه گر شود ، تمام فتنه ها و درگیری های قومی ، قبیلگی ، نژادی ، فرقه ای و مذهبی رفع شده ، مسلمین در دنیا به عنوان عظیم ترین ، قدرتمندترین و ثروتمندترین اتّحادیه و بلوک سیاسی ، اقتصادی ، کشاورزی ، نظامی ، فرهنگی و... مطرح می شوند .

از آن پس دیگر منابع مالی و انسانی مسلمین به غارت ابرقدرت های شرق و غرب نمی رود !

...فلسطین مظلومانه پرپر نمی شود و جوانان مبارز غریبانه به خاک و خون نمی غلتند ! و اقلیتی صهیونیست بر بیش از ۲۰۰میلیون عرب و بیش از یک میلیارد مسلمان نمی خروشند و فخر نمی فروشند !

....بوسنی و هرزگوین ستم دیده لگدکوب صرب های وحشی و متجاوز نمی شود و ناموس مسلمانان مورد اهانت قرارنمی گیرد !

...چچن مسلمان از نقشه جغرافیایی جهان محو نمی شود ! 

مسلمانان بی پناه روهینگیا مظلومانه از وطن و زادگاه خود میانمار رانده نمی شوند! و...

   موانع وحدت اسلامی چیست؟

نهال وجود همه پیامبران راستین الهی از چشمه سار زلال وحدانیّت می نوشند و طبعاً نباید میوه ای جز وحدت به بار آورند . گوهر پیام همه انبیا یکی است . 

« لا نُفَرِّقُ بَینَ اَحَدٍ مِن رُسُلِهِ » ( بقره ، ۲۸۵) 

بنابراینِ نباید بین موحّدان اختلافی باشد ، بویژه بین پیروان و مومنان به یک دین و آیین . 

بدون تردید ، وحدت و همبستگی ملل اسلامی مورد تاکید و آرزوی همه اندیشمندان ، روشنفکران و دانشمندان اسلامی است . همه مُصلحان ، مسلمانان را به وحدت خوانده اند، اما چرا علی رغم این همه تاکیدات و توصیه ها ، وحدت واقعی تحقّق نمی یابد ؟ 

به باور من علّت عمده عدم تحقّق وحدت ، نامشخّص بودن محور وحدت است . همه ، وحدت را می ستاییم ، ولی عملاً برتفرقه می افزاییم . چرا ؟ چون درک و تعریف ما از مفهوم وحدت ، یکسان و شفّاف نیست . همه وحدت را می خواهیم ، اما نمی گوییم حول چه محوری؟!

فرض کنید ندادهنده ای در یک بیابان یا دشت وسیع ، همه مردم پراکنده را به تجمّع در یک نقطه فرا بخواند، اما محلِّ دقیق تجمّع را مشخّص نکند . در نتیجه هر گروه و دسته ای در یک نقطه گرد می آیند . در این صورت تفرّق افراد به تفرّق گروه ها می انجامد . در حالی که اگر منادی ، همه را به تجمّع در حول یک پرچم یا یک درخت یا یک محدوده مشخّص فرا بخواند، لااقل افراد مشتاق و با حسن نیّت در فهم و درک تجمّع و گردهمایی مختلف و متفرّق نمی شوند .

خداوند در آیه ۶۴ سوره آل عمران وقتی اهل کتاب را به وحدت فرا می خواند ، بلافاصله محور وحدت را مشخّص می کند :

« قُل یا اَهلَ الکِتاب تَعالَوا اِلی کلمهٍ سَواءٍ بَینَنا وَ بَینَکُم...»

« بگو ای اهل کتاب ! بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است ، پیروی کنیم.( و آن کلمه این است که ) به جز خدای یکتا هیچ کس را نپرستیم و برخی از ما بعضی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم . ( یعنی روسای مذهب را به رتبه پرستش و اختصاصات الهی نرسانیم. ) پس اگر از حق روی گرداندند ، بگویید: شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم .»

علّت اصلی بیشتر اختلافات بین ادیان ، مذاهب و نظریّات مختلف ، قشری نگری و ظاهراندیشی است . گوهر و جوهره همه ادیان الهی یکی است . ما هر چه از پوسته و ظاهر به سوی مغز و اصل ادیان پیش می رویم ، بیشتر به مایه های وفاق و وحدت و سرمایه های وحدانیت نزدیک می شویم .

 مخاطبان پیام هفته وحدت تنها اهل تشیّع و تسنّن نیستند ، بلکه هر انسان باید آن قدر سعه صدر و ظرفیّت داشته باشد که بتواند عقاید مخالف خود را بشنود ، تحمّل کند، منطقی و منصفانه برخورد کند، مخالف را تکفیر و تفسیق نکند ، بر مخالف نشورد و با او نستیزد . 

منطق قرآن از هر مسلمان می خواهد که هر سخنی را بشنود ، آن را با معیار خرد بسنجد و از بهترین آن پیروی کند :

« فَبَشِّر عِبادِ الَّذینَ یَستَمِعونَ القَولَ وَ یَتَّبِعونَ اَحسَنَه » ( زمر ، ۲۰)

و باز این پیام قرآن است که ما را به بهترین شیوه بحث ، مناظره و گفت و گو فرا می خواند: 

« اُدعُ اِلی سَبیل رَبِّکَ بِالحِکمَهِ وَ المَوعِظَه الحَسَنَه وَ جادِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَن » 

( نحل ، ۱۲۵)

معنی وحدت این نیست که هرکس بخواهد با ما متحّد باشد ، باید مثل ما بیندیشد ، بلکه باید با بهره جستن از معیارها ، ملاک ها و منابع مُستند قرآنی و روایی و ترازوی منطق و عقل ، اندیشه ها و افکار را بسنجیم ، تا با جرقّه حاصل از برخورد اندیشه ها و اصطکاک افکار ، راه صواب و اندیشه برتر نمایان شود . 

 اصل  «اختلاف » در اندیشه ها و افکار پدیده ای مثبت و رشدآور ارزیابی می شود . کمال انسان ها در اختلاف اندیشه هاست . پیامبر بزرگوار ما(ص) ، اختلاف فکری اندیشمندان را رحمت و مایه رشد علمی و عقلی می نامند . اگر همه افکار و عقاید مثل هم باشد ، تضارب آرا معنا ندارد . بنابراین تنها راه حفظ وحدت برای همه ملت ها ، فرقه ها و افراد این است که یکدیگر را تحمّل کنند ، ظرفیّت های فکری ، سیاسی ، اجتماعی ، علمی ، عقلی و مذهبی خود را ارتقا دهند .

 

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

 https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۸ ، ۰۶:۴۶
سید علیرضا شفیعی مطهر

 

هر پگاه نو با یک نگاه نو

 

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(فرگرد 1370

 

سکوت، «شکوهمندترین یاد» و «بلندترین فریاد»

 

سکوت، نه همیشه «بهانۀ حمایت» و «نشانۀ رضایت» است؛ 

که گاه بیانگرِ «دردی جانکاه» و «شگردی دادخواه» است؛

دردی که دل را «سوخته» و لب ها را به هم «دوخته»است!

گاه «بارِ اندوه» چنان «انبوه» است،

که نه «زبان را یارای گفتن»است و نه «بیان را سودای نهفتن»!

گاه سکوت، «شکوهمندترین یاد» و «بلندترین فریاد» است.

و گاه «زبانِ گویا» و «بیانِ پویا»؛

در برابر «ریای ورّاج» با «ادّعای احتجاج»،

«لال» از هر گونه «استدلال» می مانَد! 

گاه درد هم «جانسوز»است و هم «لب دوز»،

نه «می باید گفت» و نه «می شاید نهفت»!

چه خوش می سراید سخنسرای سرافراز،سعدی شیراز:

مرا دردی است اندر دل اگر گویم زبان سوزد 

اگر پنهان کنم ترسم که مغز استخوان سوزد

منجّم کوکب بخت مرا از برج بیرون کن  
که من کم طالعم ترسم ز آهم آسمان سوزد

بیاییم بگشاییم «پنجره های سکوت» را به روی «حنجره های مسکوت»؛

تا بشنویم «نهفته های رازآمیز» و «ناگفته های دل انگیز» را!

#شفیعی_مطهر

-------------------------------------

شگرد: روش طریقه فن و طرز عمل

یارا: توان، نیرو ،جرات، زهره،توانایی

وِرّاج: پرحرف، پرگو، بیهوده گو

احتجاج: حجت آوردن،دلیل آوردن

مسکوت: خاموش شده

کانال رسمی تلگرام گاه گویه های مطهر

  https://t.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۸ ، ۰۶:۰۵
سید علیرضا شفیعی مطهر