سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

۵۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

جایگاه ایران در کاروان توسعه بشری /1

 

« از دانش آموزان به خصوص دانش آموزان دبیرستانی و معلمان می خواهم، اندیشه و فکر خود را برای شناخت علل و عوامل عقب ماندگی ایران و راه های نجات از این عقب ماندگی آماده کنند . دانش آموزان و معلمان بگویند چه اقدام و تغییر رفتار و مشیی رابرای رسیدن به جایگاه ممتازی که مورد انتظار جامعه و تاریخ ماست، انجام می دهند .

ایران با داشتن سابقه ای درخشان، یکی از بنیان گذاران تمدن در تاریخ بشری است که به خصوص تحت تأثیر آیین اسلام، تولید کننده علم، فضیلت و مدنیت بوده است؛ اماامروز، باعث ننگ ماست که به کشوری چون کشور ما «جهان سوم »، «عقب مانده »و«در حال توسعه »می گویند. درست است که ما از سیر و گردونه پیشرفت بشری عقب مانده ایم، اما باید دریابیم راز و رمز این عقب ماندگی چیست؟ نقش نهضت ها در یکصد سال گذشته به خصوص انقلاب عظیم اسلامی برای رهایی ما از این ورطه ننگ آور چه بود و چه باید بکنیم که از این عقب ماندگی نجات یابیم وملّت و نسل جوان و فرهیخته ما جایگاه خود را در عرصه پیشرفت جهانی پیدا کند.»

جملات فوق بخشی از سخنرانی آقای خاتمی رئیس جمهور پیشین ماست که دریکی از آیین های آغاز سال تحصیلی بیان شد . علل و عوامل عقب ماندگی ایران و راه های نجات ازآن دغدغه مقدسی است که روح و روان هر ایرانی پاک نهاد و درد آشنا را می آزارد.

دغدغه و انگیزه ما از قلم فرسایی در این باب همان بوده و هست که در ژرفای سخن رئیس جمهور پیشین مان متبلور است

در این دفتر کوشیده ایم در قالب آمارها و ارقام مستند - و نه تحلیل های شخصی - همین دغدغه را شفاف تر سازیم.

در این مقاله بخشی دیگر از علل عقب ماندگی ایران را در آیینه ارقام و آمار مقایسه ای به تماشا می نشینیم.

صادرات فوتبالیست

« با مدیریت هوشمندانه از آب هم می توان کره گرفت

کامرون و سنگال که جزو فقیرترین کشورهای آفریقایی هستند، طی سالیان اخیر باعرضه و فروش بازیکنان فوتبال به باشگاه های معتبر جهان ... میلیون ها دلار درآمد ارزی کسب کرده اند.

بهره وری در کشاورزی

معاون وزیر کشاورزی : حتی آب که به عنوان اصلی ترین عامل محدود کننده درکشاورزی ایران شناخته شده است، اگر درست به کار گرفته شود، سطح زیر کشت کشور افزایش قابل ملاحظه پیدا می کند. اگر فقط در خوزستان بتوانیم آب سدهای موجود را به سر مزرعه برسانیم، برابر چند کشور اروپایی می توان سطح زیر کشت را افزایش داد. این رقم حدودا ۱/۳ میلیون هکتار است که رقم بسیار درشتی است

(همشهری، 26/۵/۸۱) 

ادامه دارد...

منبع: کتاب « آیا به از این نمی توان بود؟» نوشته شفیعی مطهر

----------------------------

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید: 

 telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۵ ، ۱۰:۰۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

 #دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(307)  

 

«آیین دیرین » یا « صنعت سنگین»؟!

 

 

من در ژاپن و هند « معابدی بشکوه » را دیدم 

نشسته بر باور« مردمی دانش پژوه » و ایستاده در گذر زمان،« نستوه ». 

این « نیایشگاه های کهن » و « پرستشگاه های بَرَهمَن » 

در باور مردمی که از سنت نگذشته ، به صنعت رسیده اند،

هنوز جایگاهی« بس بایسته » و شانی « بسیار شایسته » دارد.  

بنابراین دانستم که می توان با « تدبیر سُنَّت » 

بر « سریر صنعت »« برنشست»،

ولی پلّکان ُسّنت را نیز « درهم نشکست »!

می توان « آیین دیرین » را « پاس داشت »

 و از « صنعت سنگین» نیز « هراس نداشت»! 

هر کجا که « خَرَد راه نماید» 

خوشبختی « اَبَد دادخواه آید »!

 

#شفیعی_مطهر

------------------------

بَرَهمَن :عالم و پیشوای روحانی مذهب برهمایی

-----------------------------------

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید: 

 telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۵ ، ۰۵:۲۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

اصلاحات ، مبانی ، معانی و تعاریف

 

درباره " اصلاحات " تعاریف زیادی از سوی صاحب نظران و اندیشمندان گوناگون مطرح شده است .اصلاحات از آن گونه مفاهیمی است که در تعریف آن اختلاف نظرهای زیادی دیده می شود .  البته هر کس حق دارد هرگونه تعریف یا باور از هر پدیده از جمله اصلاحات داشته باشد . نظر هر کس در جای خود محترم است .

در باور بسیاری از شهروندان ایرانی آقای سید محمد خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات شناخته می شود . گرچه خود ایشان چنین داعیه ای ندارند . امروز می خواهیم تعریف و مفهوم اصلاحات را در آیینه نگاه ایشان به تماشا بنشینیم .

مفهوم اصلاحات

محورهای  تعریف شده از اصلاحات توسطسید محمد خاتمیدر نشست های مربوط به " تبیین مبانی اصلاحات" :

 1- یکی از اصول مهم اصلاح طلبی احترام به باز بودن فضای بحث و نظر و بی هزینه بودن اظهار نظر کردن و آزادی بیان و فکر است.

 2- در جریان بحث و گفت و گو است که می توان تکمیل شد و بهبود و اصلاح پیدا کرد.

 3- رسالت اصلاحات در نظر عبارت است از بازسازی ذهن اجتماعی و تاریخی جامعه به گونه ای که مردم به عنوان "ملت" بتوانند خود را باز یابند و قادر باشند که در عرصه حیات سرزمینی ، منطقه ای و جهانی به طور فعال حضور داشته باشند.

 4- درک مقتضیات و تلاش برای رهایی جامعه از غفلت زدگی تاریخی و غفلت زدگی معاصر ، کار بزرگی است که اصلاحات انجام می دهد.

 5- اصلاحات حرکتی در جهت درمان دردهای مزمن و کهنه جامعه از یک سو و دردهای جدید و تازه آن از سوی دیگر است. سه درد شاخص و قابل لمس ما درد استبداد، درد استعمار و وابستگی و سلطه بیگانه بر سرشت و سرنوشت کشور و منطقه و درد عقب ماندگی است . آنچه معتقدم که جدی است و اگر حل شود بسیاری از مسائل دیگر حل می شود، این است که به جای استبداد، آزادی و به جای وابستگی ، استقلال و به جای عقب ماندگی ، پیشرفت قرار گیرد و نیز در همه مراحل ، عدالت در جامعه برقرار شود.

 6- این که ما مهندسی اجتماعی کنیم از نظر علمی غلط است . البته هدایت جامعه از سوی مربیان صالح، امر دیگری است.

 7- اصلاحاتی که ما می گوییم این است که اگر مردم سالاری، جامعه مدنی و پیشرفت و توسعه می خواهیم، راه این ها از طریق دین است.

 8- من" انقلاب" اسلامی را بزرگ ترین فراز "اصلاحات" 150سال گذشته در ایران می دانم.

9- در دنیای امروز، دوری اخلاق از سیاست فاجعه بار بوده است.

 10- مردم سالاری یک تقدیر الهی و فرمان تاریخی برای جامعه ماست که برای ملت در این برهه خاص تاریخ صادر شده است و برآمده از وجدان بیدار و آگاه جامعه است و نیز مقتضای روح زمانه ماست.

 11- وقتی از عدالت و اخلاق صحبت می کنم، نمی خواهم به بیان کلی این مطلب اکتفا کنم ، بلکه می گویم اگر این دو مورد مهم هستند، باید در قوانین آن نظام نیز تجلی داشته باشد.

 12- لیبرال دموکراسی های کنونی، همزمان، همراه و مستلزم ایجاد نظام سلطه بین المللی شده است. در اینجاست که دین می تواند چاره ساز باشد.

***

(منبع: ضمیمه هفتگی شماره 3 روزنامه اعتماد ملی، 28/11/87)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۵ ، ۱۰:۵۳
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(306

 

« شعار واهی » یا « شعور و آگاهی » ؟!

 

من مسجدالاقصی را همچون « نگینی زرین » و « آذینی نمادین » دیدم 

« نشسته بر تارک تاریخ جهان » و « ایستاده بر تابوی توبیخ زمان »

او سال هاست که « غریبانه می بالد » و « مظلومانه می نالد »،

نه تنها از « جفای اهریمن » که از « اندیشه های سَتَرون »؛

« اندیشه های بی ریشه » دوستان 

و « تیشه های همیشه » دشمنان.

دشمنانی که « تیشه » بر « ریشه » می زنند 

و دوستانی که« سودا»یی جز « سود» ندارند

و « نمود »ی جز « جمود »!

قدس با « شعور و آگاهی » آزاد می شود،

نه با « شعار واهی »!

 

#شفیعی_مطهر

----------------------------

آذین: زیب و زیور،زینت،آیین،رسم و قاعده و قانون

نمادین : سمبلیک،نما،نمود

تارک: سر،فرق سر،میان سر

تابو: هر چیز مقدس که دست زدن به آن ممنوع باشد

توبیخ : نکوهش،سرزنش،نکوهیدن

سَتَروَن: نازا،عقیم

سودا: معامله،داد وستد،خرید و فروش

جمود: بسته شدنیخ بستن آب

واهی : سست، بی بنیان،کهنه و پوسیده

-----------------------------------

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید: 

 telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۵ ، ۰۴:۵۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است  

 

#شفیعی_مطهر

ویل دورانت مورخ، فیلسوف و نویسنده آمریکایی و مؤلف «تاریخ تمدن» علاقه فراوانی به همسرش «آریل» داشت. آریل دانشجوی کلاس ویل دورانت و 13 سال جوان تر از او بود. دورانت مطالب کتاب را به او دیکته می کرد. علاقه این زن و شوهر به هم به قدری بود که در سال 1981 پس از انتقال دورانت به بیمارستان، آریل از لحظه ای که از دکتر شنید که شانس زنده ماندن شوهرش اندک است، دیگر لب به غذا نزد تا درگذشت. قلب دورانت نیز پس از این که شنید آریل فوت شده، از حرکت بازماند و به او پیوست. زن و شوهر در یک روز در کنار هم دفن شدند. دورانت هنگام مرگ 96 ساله بود. 

بعضی از سخنان حکیمانه ویل دورانت:

 - تمدن را نمی شود بافتح و غلبه از میان برد. تمدن تنها از درون تخریب می شود.

  - مدنیت در جامعه با رعایت تساوی حقوق انسان ها شکوفا و بارور می شود و تبعیض، ریشه آن را می خشکاند. مردم برای فرزندانشان به جای مال باید مدنیت به ارث بگذارند.

 - من کشف کرده ام که «آزادی» محصول نظم است.

 - سلامت ملل مهم تر از ثروت ملل است.

 - کتاب نویسی لذت بخش ترین حرفه ها، مؤثر ترین کارها و بهترین خدمات است.

 - دانش آموخته کسی است که بداند که هنوز چیزی نمی داند.

رشته سخنرانی های او در دهه 1950 در دانشگاه کلمبیا در ستایش از ادبیات ایران، بیش از پیش متفکران ایرانی قرون وسطا را به جهانیان شناسانید. وی یک جلسه تمام، تنها به تفسیر این بیت حافظ پرداخته بود که:

 

غلام همت آنم که زیر چرخ کبود      
زهر چه رنگ تعلق پذیرد آزاد است

------------------------------

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید: 

 telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۲۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(305

 

معنویت و هنر

 

 

من در تبت « شکوه لهاسا » و « اندوه دالایی لاما » را دیدم 

که هنوز پس از بیست و هفت قرن 

به دنبال نوشیدن جرعه هایی از « آب حیات » از « چشمه سار معنویات » بود،

تا جاودانگی را « بیازماید » و در سایه سار ابدیت « بیاساید ». 

من بر این باورم و بر این باور پای می فشارم که:

تنها اندیشه ای می تواند جُبّه جاودانگی « بپوشد » ، 

که از « چشمه سار معنویت و هنر »

و « زلال بارور باور »« بنوشد » . 

 

#شفیعی_مطهر

--------------------------------

لهاسا : لهاسا پایتخت تبت و دومین شهر بزرگ فلات تبت و مرکز معنوی دین بودایی است. هم‌اکنون شهر لهاسا در پی اشغال نظامی تبت توسط جمهوری خلق چین، به عنوان مرکز استان تبت نامیده می‌شود. 

راهبان بودایی در اعتراض به سیاست‌های جمهوری خلق چین در اشغال تبت، هرساله اعتراض خود را به حاکمیت ۶۰ ساله چین با موجی از خودسوزی‌ها نشان می‌دهند.

تبت : تَبّت یک ناحیه جغرافیایی در غرب چین است که در قدیم کشوری مستقل بود. ناحیه تبت از سال ۵۱-۱۹۵۰ به کشور چین ضمیمه شده‌است.

دالایی لاما : زمانی که ارتش آزادی‌بخش خلق چین در سال ۱۹۵۰ به تبت حمله کرد، تبت حکومتی دین‌سالار به رهبری دالایی‌لامای چهاردهم داشت. دالایی‌لامای چهاردهم که تنزین گیاتسو نام دارد، از آن زمان در هندوستان در تبعید به‌سر می‌برد. بسیاری از اهالی تبت خود را به دالایی لاما، رهبر معنوی در تبعید تبت وفادار می‌دانند. 

------------------------------------

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید: 

 telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۰
سید علیرضا شفیعی مطهر

         مشارکت شهروندان

          حق یا تکلیف؟

#شفیعی_مطهر

در جامعه انسانی هر شهروند در قبال خود، جامعه و دیگران وظایف و تکالیفی دارد که باید انجام و ادای آن وظایف را آگاهانه و مسئولانه پذیرا باشد. بدیهی است شهروندان جامعه مدنی در ازای انجام وظایف و تکالیف باید از حقوقی متناسب و متعادل برخوردار باشند. هر انسانی در هر منصب و هر مقام و با هر درجه علمی و فضلی هم موظف و مکلف است و هم محقّ. تنها ذات باری تعالی است که فقط حق دارد و تکلیفی در قبال هیچ موجودی بر عهده او نیست. با این وجود خداوند نیز در قبال بندگی و اطاعت بندگان خود را مکلّف به پاداش و اجر کرده است.

حال این سؤال مطرح می شود که مشارکت مردم در همه امور جامعه خود تکلیفی است برای ایفا، یا حقی است برای استیفا؟ 

البته در یک ارزیابی کلی می توان استیفای حقوق را نیز نوعی ایفای وظیفه و تکلیف به حساب آورد. بنابراین ارزیابی، «مشارکت» هم حق است و هم تکلیف. انسان معمولاً – به ویژه اگر فاقد پرورش شهروندی و مدنی باشد- تمایل به گریز از ایفای وظیفه و تکلیف دارد؛ اما مصرّانه برای استیفای حقوق خود می ایستد. لذا اگر به جای تأکید بر «مکلّف بودن» بر «ذیحق بودن» انسان اصرار بورزیم ، بیشتر می توانیم فرهنگ مشارکت را در جامعه نهادینه کنیم. مثلاً به جای این که بگوییم:

«هر یک از اولیای دانش آموزان «مکلّف» است و «باید» در قالب «انجمن اولیا و مربیان» در امور مدرسه مشارکت کند.»، 

می توانیم بگوییم: «هر یک از اولیای دانش آموزان «حق» دارد و «می تواند» در قالب «انجمن اولیا و مربیان» در همه امور مدرسه و نحوه و مراحل تعلیم و تربیت فرزند خود مشارکت و نظارت فعال و آگاهانه داشته باشد.» 

بدیهی است اتخاذ شیوه دوم- تأکید بر حق مشارکت- دارای انگیزه و قدرت تحریض و تشویق بیشتری در گسترش مشارکت آنان دارد. 

البته عدم آشنایی نسبی شهروندان جامعه ما نسبت به حقوق حقّه خود، یکی از چالش های مهم فرهنگی و اجتماعی ماست. رفع این چالش و پرکردن این خلأ مستلزم تلاش و کوشش فراگیر و هماهنگ همه رسانه های گروهی- اعم از دیداری، شنیداری و نوشتاری – است. اگر مردم جامعه ما نسبت به حقوق شهروندی خود از جمله «حق مشارکت» آگاهی کامل داشته باشند. استیفای این حقوق از اهم مطالبات آنان قرار می گیرد. آنگاه این مردم هستند که برای حضور در همه صحنه ها و عرصه های اجتماعی ، سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و...چون انتخابات ، اداره مدارس و سایر نهادها و سازمان های دولتی واجتماعی صف می کشند و مشارکت و نظارت را مصرّانه در خواست می کنند. بنابراین به منظور نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در جامعه ایران باید:

1- بر «حق مردم» مبنی بر مشارکت در همه عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و … جامعة تأکید شود.

2- آموزش مردم و افزایش سطح آگاهی و بینش آنان نسبت به حقوق حقه شهروندی توسط همه نهادهای فرهنگی، ارشادی و تبلیغی و رسانه های گروهی به طور هماهنگ در متن برنامه های فرهنگی کشور قرار گیرد.

وقتی یک شهروند، «مشارکت» را «حق» خود بداند، طبعاً «مشارکت جو» و «مشارکت پذیر» می شود و اگر در جایی به هر علّتی او را محروم کردند، قطعاً واکنش نشان می دهد. در این صورت او نه تنها از مواهب مشارکت در امور جامعه برخوردار می شود؛ بلکه مسئولیت های سنگین خود را در برابر برخورداری از این مواهب می پذیرد. او داوطلبانه در هر گونه انتخاباتی شرکت می کند و هم چنین عاشقانه هر گونه مالیات و عوارض عادلانه و قانونی را می پردازد. 

------------------------------

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید: 

 telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۵۶
سید علیرضا شفیعی مطهر


#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(304)  

 

 مشکل در «  بینش» است یا در «آفرینش  »؟ 

 

 من دنیا را چه بزرگ دیدم 

از چشم « دنیاگرایان چشم تنگ » و « درماندگان این قفس رنگارنگ »!

 و چه کوچک دیدم 

از دیده آنان که از لانه دنیا بیرون « پریده اند» و بر سینه سپهر« پرکشیده اند».  

دریادلان دل به دریا می زنند و گوهر معنی را « در دل دریا می پویند »،

اما تنگ نظران دریادلی را نیز« از دل جوی می جویند»!

دریادلان صنوبر سرافراز باغ « شجاعت » اند و سرو ناز بوستان « شهامت »!

« خاطر خاک» را نسزد تا « ریشه آنان را دریابد»

و« باور افلاک » را نشاید تا « اندیشه آنان را برتابد »!

عرصه آسمان  «جولانگاه » آنان و دریای بی کران،« جلوه گاه » آنان!

اینان نمی توانند از سرشت خویش « روی برتابند»

و با شمشیر آخته « نور » بر قلب « شب دیجور» « نشتابند»!

اینان « نهنگ اقیانوس » اند و « آذرنگ قاموس ».

مُرداب را نشاید تا «خیال »شان را دربرگیرد

و سراب را نباید تا « وصال »شان را در سر پرورد!

دنیا همان دنیاست! 

« صلاح دیدگاه » در گروی « اصلاح نگاه » است!

 بنابراین مشکل نه در « آفرینش » ، که در « بینش »است!

 

#شفیعی_مطهر

---------------------------------

آخته : برکشیده،برافراشته،بیرون کشیده شده از غلاف

دیجور : تاریکی، تاریکی شب،تیره رنگ

آذرنگ : آذرگون،آتش رنگ،روشن،روشنی

قاموس : دریا،میانه دریا،نام کتاب لغت

صلاح : نیکوشدن، خیر و نیکی

--------------------------------------------

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید: 

 telegram.me/amotahar

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ خرداد ۹۵ ، ۰۵:۰۰
سید علیرضا شفیعی مطهر

تکبر سواره و ذلت پیاده !

 

خَرَجَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ(ع) وَ هُوَ رَاکِبٌ فَمَشَوْا مَعَهُ فَقَالَ أَلَکُمْ حَاجَةٌ فَقَالُوا لَا وَ لَکِنَّا نُحِبُّ أَنْ نَمْشِیَ مَعَکَ فَقَالَ لَهُمُ انْصَرِفُوا فَإِنَّ مَشْیَ الْمَاشِی مَعَ الرَّاکِبِ مَفْسَدَةٌ لِلرَّاکِبِ وَ مَذَلَّةٌ لِلْمَاشِی.

در سیره حضرت علی (ع) می خوانیم : 

روزی برای رفتن نزد اصحاب خود سوار بر مرکب شد و حرکت کرد . در بین راه، عده ای از یاران در پی وی، به راه افتادند. حضرت متوجه آنان شد و فرمود:

حاجتی دارید؟

عرض کردند : نه ای امیرمومنان، بلکه دوست داریم که همراه شما باشیم. حضرت فرمود :

« انصرفوا فإنّ مشی الماشی مع الراکب مفسده للراکب و مذله للماشی »

پی کار خود روید، چه اگر پیاده ای همراه سواره رود، اسباب تکبر سواره و ذلت پیاده می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۵ ، ۰۷:۲۱
سید علیرضا شفیعی مطهر

#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(303)  

 

 خانه از پای بست« ویران » است! 

 

من « سیلابی ویرانگر» و « خیزابی پرخطر » را دیدم 

که همه شهر را « فراگرفته » و شهروندان را « برآشفته »بود !

این « سیل جوشان » و « خیزاب خروشان » 

همه « ارزش ها » و « ارزشی ها » را در کام خود فرومی برد. 

شهر را « سیلاب » می برد و شهروندان را ،« خواب »....

 در همین حال شهریار شهر هنوز پدیده « بارش باران را باور نداشت  »

و شهروندان را در « امن و امان می پنداشت ».  

بر سعدی سعید درود که چه زیبا سرود:

خانه از پای بست« ویران » است

خواجه در بند « نقش ایوان » است!

 ای کاش « پلیدی فساد » و « پلشتی بیداد» 

« سیمایی جلوه گر » و « صدایی چون تُندَر » داشت! 

که « گوش های سنگین » و « دیدگان پَژوین » را نیز « می گشود » 

و پلیدی ها و پلشتی ها را « می زدود »!

 

 #شفیعی_مطهر

------------------------------

  پَلَشتی : آلودگی،پلیدی،چرکینی

تُندَر : رعد،غرّش ابر،آسمان غرّش

پَژوین : چرکین،پلید،چرک آلود

------------------------------------

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید وبه دوستان معرفی فرمایید: 

 telegram.me/amotahar

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۵ ، ۰۵:۳۱
سید علیرضا شفیعی مطهر