سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

ارزش و اهمیت خردورزی و رشد عقلانی(4) استنتاج

يكشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۳۵ ق.ظ

ارزش و اهمیت خردورزی و رشد عقلانی(4) 

 

#شفیعی_مطهر

 

استنتاج 

برخوردهای عاطفی گرایانه عمق ندارد و بر کمال انسان نمی افزاید . در عصر ما اندیشمندانی چون زنده یاد استاد دکتر علی شریعتی کوشیدند تا از فاجعه کربلا ، حماسه عاشورا بسازند و از نهال « اشک» ، گل «اندیشه» بچینند .

  انجطاط ما مسلمانان از آن زمان آغاز شد که «اندیشیدن » را به دیگران سپردیم و پنداشتیم باید در همه چیز مقلّد دیگران باشیم . 

جام جان هر کس که از زلال تفکر و اندیشه لبریز نشود ، شرنگ سُکرآور احساس و عاطفه آن را پر می کند و کسی که عقل و اندیشه اش کار نکند ، دستش کار می کند . انسان باید جسارت تفکر و شهامت نقادی داشته باشد . راه عزتمندی و شکوهمندی انسان این است که فکرش کار کند . 

به کلیه فعالیت های انسان « رفتار» می گویند . بعضی از فعالیت ها ، ظاهری است و نمود عضلانی دارد ، مثل : راه رفتن و خوردن ، که به آن ها « رفتارحرکتی » می گویند و برخی دیگر که نمود خارجی ندارد و بیشتر مستلزم فعالیت مغز است ، مانند : تفکر و استدلال ، این نوع فعالیت ها را « رفتار ذهنی » می نامند . ما باید بکوشیم تا رفتارهای حرکتی خود را منبعث و مبتنی بر رفتارهای ذهنی بسازیم .  

بنا بر مطالب فوق نتیجه ای که از این بحث مستوفی می خواهم بگیرم این است که : ما در تولید هر گونه کالا و محصول فرهنگی که با هدف فرهنگ سازی اصیل و اثربخشی عمیق در نسل جوان می آفرینیم ، باید رشد عقلانی و افزایش قدرت تحلیل خردورزانه آنان را هدف بگیریم .تحریک احساسات – گرچه در جهت مثبت و مفید باشد – در کوتاه مدت اثربخش است  ، اما در درازمدت جواب نمی دهد .

ما برای تربیت نسلی فهیم ، فرزانه ، متدیّن و متشرّع ، باغیرت ، میهن دوست و با عزّت ، امروز باید رشد عقلانی نوجوانان و جوانان را هدف بگیریم .

سخن را با جمله ای حکیمانه از کنفوسیوس به پایان می برم :

« آن که فکر خود را به کار اندازد ، حکومت می کند و آن که دست های خود را به کار اندازد ، بر او حکومت می کنند ! »   

       در کسب رضای حق موفق باشید

 

گاه گویه های مطهر   telegram.me/amotahar

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۸/۲۳
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی