سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

 

  عاشورا، تبلور عزت و کرامت انسان/1 


سخن آغازین


و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر والبحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا ( اسری ، ۷۰)

   ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم . آن ها را بر مرکب های خشکی و دریا سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه ایشان را روزی دادیم و بر بسیاری از آفریدگان خود برتری و فضیلت بزرگ بخشیدیم.


جامعه ای را می توانیم توسعه یافته و پیشرفته بدانیم که انسان ها در آن به عنوان شهروندان دارای حقوق ، کرامت و شخصیت باشند . اگر کرامت و حقوق انسان ها و شهروندان در جامعه ای توسط حاکمان به رسمیت شناخته شده و از آن پاسداری شود ، از آن پس رای انسان ها ، قلم و بیان انسان ها ، نظریات انسان ها ( اعم از موافق و مخالف با حاکمان) و دین و ...انسان ها محترم و ارزشمند است .

برای استمرار یک حکومت مستبد و خودکامه راهی بهتر و روشی کار آمد تر از تحقیر مردم و خوار کردن شخصیت آنان نیست. چه، مردمی رشید، خودباور، آزاده و دارای کرامت و عزّت نفس هرگز تن به خودکامگی و ذلّت حقارت نمی دهند. خداوند رمز بقا و راز استمرار حکومت ظالمانه و مستبدانه فرعون مصر- و همه فراعنه و مستبدان تاریخ- رادر تحقیر شخصیت شهروندان بیان می فرماید: 

    «فاستخفّ قومه فاطاعوه،»(زخرف، 54)

    پس فرعون( با تبلیغات باطل و غوغا سالاری) ملّتش را ذلیل و زبون کرد تا همه مطیع فرمان او شدند. 

    یک انسان با شخصیت، شریف و دارای احساس خود ارزشمندی نه تنها زیر بار زور و خودکامگی نمی رود، بلکه شخصیت گرامی و عزیز خود را به هیچ گناه و معصیتی نمی آلاید. یک ملت شریف، آزاده و با کرامت نیز ذلت نمی پذیرد، تن به تحقیر نمی دهد ودر برابر ستم، سر تسلیم فرود نمی آورد.

بر پایه اصل آسمانی « لقد کرمنا بنی آدم » (الاسرا، ۷۰ ) ما باید کرامت انسان ها و حقوق مسلمشان را باور کنیم . هر چیز منسوب به انسان از جمله اعتقادات ، باورها ، آرا و افکار و عرفیات او محترم است. اگر هر یک از آن ها را سخیف ، باطل ، پوچ ، خرافی ، غیر استدلالی و موهوم دانیم، باید با استدلال منطقی و با روش اقناعی باور و پندار او را اصلاح کنیم و صد البته باید همین ارزیابی را که ما از او داریم ، بپذیریم که او هم درباره ما داشته باشد.


در متن آموزه های اسلامی انسان تا بدان پایه کرامت و ارزش دارد که در حدیثی می خوانیم:

 « اگر اهل آسمان ها و زمین در قتل یک نفر شریک شوند، همه به دوزخ می افتند.»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی