سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

یادبود و گرامی داشت آبراهام لینکلن

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۷:۰۷ ق.ظ

یادبود و گرامی داشت آبراهام لینکلن 

 

عکس ‏سیدعلیرضا شفیعی مطهر‏
 

لینکلن یکی از محبوب ترین رئیس جمهوران آمریکا، طیف و گستره وسیعی را در اقصی نقاط آمریکا داشته که تا به امروز نیز ادامه دارد.

در رأی‌گیری عمومی‌ای که اخیراً تحت عنوان «بزرگ‌ترین آمریکایی» انجام گرفت، آبراهام لینکلن پس از رونالد ریگان مرتبه دوم را کسب کرد.
مرگ آبراهام لینکلن در نگاه بسیاری از مردم، شهادت محسوب می‌شد. نظرسنجی‌های مکرری که تاریخ نویسان انجام داده‌اند، نشان داد که لینکلن در میان رئیس جمهورهای آمریکا بالاترین جایگاه را داراست. در میان هم عصرانی که او را می‌ستودند، لینکلن شخصیتی بود که ارزش های سنتی درست کاری، شرافت و احترام برای افراد و حقوق اقلیت ها و در کل آزادی انسان‌ها را در خود جمع کرده بود. 

بسیاری از سازمان های آمریکا – با هر هدف و برنامه ای- از لینکلن یاد می‌کنند و علاقهٔ آن ها نسبت به لینکلن در طیف وسیعی قرارمی گیرد، از «گروه حقوق بشر» و «جمهوری خواهان کلبه چوبی» گرفته تا شرکت «بیمه» لینکلن فاینشال. شرکت «اتومبیل لینکلن» هم به افتخار او نام گذاری شده است.
نام لینکلن را با قراردادن در اسم شهرهای بسیار گرامی داشتند: لینکلن، نبراسکا (پایتخت نبراسکا)، شهرستان لینکلن در ایالت ایلینویز تنها شهری است که قبل رئیس جمهور شدن لینکلن به افتخار او نام گذاری شده. نام و تصویر لینکلن را در جاهای بسیاری می‌توان دید:

مثلاً «یادبود لینکلن» در واشنگتن DC، 

روی اسکناس ۵ دلاری آمریکا و روی پنی(سکهٔ یک سنتی)، 

بخشی از یادبود ملی کوه داش مور، 

مقبرهٔ لینکلن، محل تاریخی ملی خانه لینکلن در اسپیرینک فیلد ایالت ایلینویز. 

به علاوه شهرستان نیوسالم ایلینویز (بازسازی شده شهرستان دوران جوانی لینکلن)، تاتر فورد و خانه پیترسون (محل فوت لو) همگی به موزه تبدیل شده‌اند.  در فهرست اسامی مستعار ایالت ها، اسم مستعار ایالت ایلینویز «سرزمین لینکلن» است.

شهرستان‌های ایالات متحده در ۱۹ ایالت به افتخار او نام گذاری شده‌اند. شهرستان لینکلن،در ایالت های آرکانسا ، کلرادو ، ماین-  مینوستا، می‌سی سی پی ، منتانا، نبراسکا، نوادا، نیومکزیک، اوکلاهما، اورگون، داکوتای جنوبی، تنسی، ویرجینیای غربی، واشنگتن، ویسکانسین و، ویمینک.
تولد آبراهام لینکلن در ۱۲ فوریه در ایلینویز و بسیاری دیگر از ایالت ها تعطیل رسمی محسوب می‌شود: تولد لینکلن. در حالی که عنوان رسمی دولت فدرال برای سومین دوشنبه ماه فوریه «تولد واشنگتن» است، در اواخر دههٔ ۸۰ در آگهی‌های بازرگانی در روز تولد لینکلن(۱۲ فوریه) و تولد واشنگتن (۲۲ فوریه) جداگانه فروش فوق العاده اعلام کردند. با گذشت زمان «روز رئیس جمهور» به تعطیلات فدرال تبدیل شد. ده ها ایالت سومین دوشنبه فوریه را به عنوان روز رئیس جمهور و ترکیبی از روز لینکلن- واشنگتن تعطیل رسمی اعلام می‌کنند و جشن می‌گیرند.
محل تولد لینکلن و منزل خانوادگی اش بناهای یادبود تاریخی ملی هستند: «محل تاریخی ملی زادگاه آبراهام لینکلن» درها جنویل کنتاکی و «محل تاریخی ملی خانه لینکلن» در اسپرینک فیلد ایالت ایلینویز. 

موزه و کتابخانه ریاست جمهوری آبراهام لینکلن در سال ۲۰۰۵ در اسپرینک فیلد به عنوان جاذبهٔ توریستی و گردشگری همراه با جدیدترین و پیشرفته‌ترین آثار نمایشی افتتاح شد. قبرستان ملی آبراهام لینکلن در شهرستان الوود ایلینویز واقع شده.

فیلم های متعددی نیز زندگی ایشان را به تصویر کشانده اند:

زندگی غم انگیز آبراهام لینکلن(1924)
"آبراهام لینکلن" اثر گریفیت (1930)
آقای لینکلن جوان (1939)
آبه لینکلن در ایلینویز (1940)
دسیسهٔ لینکلن (1977)
لینکلن (برای 2008)
مجسمه‌های لینکلن را در کشورهایی دیگر نیز می‌توان یافت. در گیوداد جوارز، در چیهوهوا در مکزیک مجسمهٔ برنزی از لینکلن به ارتفاع ۱۳ فوت وجود دارد که هدیه ای است که رئیس جمهور آمریکا در سال ۱۹۶۶ به آن ها اهدا نمود. در مقابل بنیتو جوآرز مجسمه‌ای به آمریکا داد که هم اکنون در واشنگتن است. جوآرز و لینکلن به همدیگر نامه‌های دوستانه می‌فرستاند و مکزیک مخالفت لینکلن را با جنگ آمریکا- مکزیک به یاد دارد.

در تیجوآنای مکزیک نیز مجسمه ای است از لینکلن که ایستاده و در حال نابود کردن زنجیرهای بردگی است.
حداقل سه مجسمه از لینکلن در انگلستان هست: یکی در لندن ساختهٔ گادنز، یکی در ادنبرگ ساختهٔ جرج بیسل و یکی هم در منچستر، ساخته جرج گری بارنارد.
در هاوانا کوبا تنزیسی از نیم تنه لینکلن در موزهٔ انقلاب، مجسمهٔ کوچکی از او در مقابل مدرسه آبراهام لینکلن و و تنریسی از او در نزدیکی کاخ کنگره وجود دارد.

در ایران نیز کتابخانه آبراهام لینکلن به افتخار وی نام گذاری گردید.

(دانشنامه ویکی پدیا)

عکس ‏سیدعلیرضا شفیعی مطهر‏
 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۸
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی