« دیوان بدیل » یا « سلیمان اصیل »؟!
#دل_دیدنی_های_شهرسرب_وسراب(271)
« دیوان بدیل » یا « سلیمان اصیل »؟!
من « سلطانی صبور » و « سلیمانی فکور » را دیدم
که « دیوان روزگار » و « دیوانگان تبه کار » ،
« نگین نگارینه » و « خاتم خُسروانه » را
از او « ربوده » و آینه ارزش ها را « آلوده » بودند!
بدین گونه معنای واژه ها « وارونه » و مفهوم هنجارها « واژگونه » شد.
در این « عصر عجیب » و « فرمانروایی فریب »
تنها انسان های « ژرف نگر » و « شگرف اثر » می توانستند
« سلیمان اصیل » را از « دیوان بدیل » بازشناسند .
شناخت « سیمای نهفته » و « غبارگرفته » حقیقت
در میان هزاران « چهره قلابی » و « شبه انقلابی »
« کاری »، « دشوار » است و « ابتکاری » ،« ماندگار »!
#شفیعی_مطهر
---------------------------------------
سلیمان : پیامبر و پادشاه مقتدر بنی اسرائیل(970 - 935 .ق.م) که خداوند باد را مسخر او ساخت و زبان حیوانات را درک می کرد. وی انگشتری داشت که اسم اعظم بر آن نقش بوده وبه واسطه آن بر آدمی و پری و وحش و پرندگان فرمانروایی می کرد. از این رو از مُلک،حشمت و انگشتر سلیمان در ادبیات پارسی بسیار یاد شده است.
نگین : سنگ قیمتی که بر روی انگشتر نصب می کنند
نگارینه : رنگین،نقشدار
خاتم : انگشتر ،نگین،مُهر،پایان،عاقبت هر چیز
خُسروانه : شاهانه،مانند خُسروان
ژرف : گود،عمیق
ژرف نگر : ژرف بین،کسی که در امری غوررسی کند و پایان آن را بنگرد
شگرف : عجیب،طُرفه،نیکو و خوش آیند،کمیاب و بی نظیر در خوبی و زیبایی
بدیل : عوض،جانشین
--------------------------------------------
برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : telegram.me/amotahar