سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

مردمی مسکین بر فراز کوهی زرین

شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۴:۴۵ ب.ظ

مردمی مسکین

بر فراز کوهی زرین 

 #شفیعی_مطهر

  در میان رویدادهای گوناگون، خبری کوتاه توجه مرا جلب کرد: 
 
« صادرات خاک حاصلخیز ایران به قطر »
 
عبدالله سهرابی که در جریان یک کنفرانس خبری در دوحه سخن می گفت، تاکید کرد:
 قرارداد واردات خاک از ایران نهایی شده است.
سفیر ایران در دوحه گفت: بر اساس قراردادی که نهایی شده است، دولت قطر به منظور افزایش تولیدات کشاورزی خود مقادیر فراوان خاک حاصلخیز از ایران وارد می کند.

به گزارش فارس سفیر ایران در دوحه گفت :قطر به منظور افزایش تولیدات کشاروزی خود و تامین امنیت غذایی مقادیر فراوان خاک حاصلخیز از ایران وارد خواهد کرد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری پنینسولا وی گفت :
تاکنون بیش از 40 قرارداد و یادداشت تفاهم بین دوحه و تهران به امضاء‌ رسیده است.

سهرابی همچنین از سرمایه گذاری قطر در میدان های گازی ایران و تاسیسات مایع سازی گاز استقبال کرد و گفت انتظار می رود حجم مبادلات دو کشور به 10 میلیارد دلار برسد.
(منبع : پارسینه ) 
 
   نمی دانم چرا با خواندن این خبر ، روایتی جالب از امام علی(ع) در ذهنم تداعی شد. ایشان بر این باور حتمی و سنت الهی پای می فشرند که :
 مردمی که با داشتن آب و زمین گرسنه باشند، از رحمت خدا دور اند.
  سرزمین پهناور و پر برکت ایران با داشتن تقریبا یک درصد جمعیت جهان، بیش از ۱۸ درصد گاز جهان ، بیش از ۱۰ درصد نفت جهان و جمعا بیش از ۷ درصد منابع و ذخائر طبیعی و زیر زمینی جهان را در اختیار دارد. علاوه بر آن خاکی پهناور و حاصلخیز و داشتن چهار فصل در تمام ایام سال را بر آن بیفزایید. 
به دیگر سخن اگر مدیران و مردم جامعه ما بتوانند نعمت های الهی و امکانات خدادادی را از صورت بالقوه ، بالفعل درآورند ، هر شهروند ایرانی باید و شاید که ۷ برابر یک شهروند جهانی ، رفاه، رستگاری، سلامت و آسایش داشته باشد.
  اکنون با نیم نگاهی اندک ،کشور بسیار کوچک قطر را از نظر بگذرانید. کشوری که برای توسعه کشاورزی خود حتی خاک را هم باید از ایران وارد کند!!
 

قطر پیش به سوی آینده

کشور قطر نسبت به جمعیتش جزو ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. این کشور در سال 2001 بر اساس معیارهای بانک جهانی جزو 10 کشور ثروتمند دنیا محسوب گردید. قطری‌ها همچنین دارای رشد اقتصادی بسیار سریعی هستند و از این لحاظ نیز جزو شاخص‌ترین کشورهای جهان هستند ...

برای مردم قطر بسیاری از خدمات اجتماعی نظیر استفاده از برق و آب شربی که توسط دستگاه‌های عظیم آب شیرین‌کن تولید می‌شوند، رایگان است. حتی برای مکالمات تلفنی هم قطری‌ها تعرفه‌های بسیار پایینی دارند. آن‌ها برای خانه ساختن نیز تسهیلات بسیار قابل توجهی را دریافت می‌کنند که نمونه آن را در کمتر نقطه‌ای از دنیا می‌توان دید. در مجموع درآمد بالا و جمعیت کم موجب شده که تا سطح زندگی در این کشور در حدی باشد که حتی بعضاً برای اروپایی‌ها نیز جذاب است.

ذخایر نفت قطر در مقایسه با کشورهای بزرگ صادرکننده نفت چندان زیاد نیست. مجموع ظرفیت ذخایری که تاکنون در این کشور کشف شده تنها 7/3 میلیارد بشکه است. 

برای مقایسه بد نیست بدانید که رقم موجود در این زمینه در عربستان 8/261 میلیارد بشکه، در امارات 97/8 میلیارد بشکه، در عراق 5/112 میلیارد بشکه و در کویت 5/96 میلیارد بشکه است. اما ذخایر گاز قطر پس از روسیه و ایران سومین ذخایر بزرگ دنیا را در اختیار دارند. 

طی سالیان اخیر تلاش‌های وسیعی را برای تجهیز و گسترش صنایع گاز و تولید محصولات جانبی آن آغاز کرده‌اند. این امر موجب شده تا آن‌ها در بهره برداری از ذخایر مشترک خویش با ایران بسیار موفق‌تر و سریع‌تر از رقبای ایرانی خویش عمل نمایند. شهر صنعتی راس لافان (Laffan Ras) که در شمال دوحه، پایتخت تأسیس شده است، بزرگ‌ترین تأسیسات مایع‌کننده گاز را در دنیا در اختیار دارد ...

تلاش قطری‌ها برای افزایش تولید محصولات جانبی نفت و گاز و صنایع پتروشیمی قابل توجه است. رشد صنایع پتروشیمی قابل توجه است. رشد صنایع پتروشیمی این کشور حتی در میان کشورهای عربی هم مثال‌زدنی است. ظرفیت تولید کود شیمیایی در قطر به سرعت رشد یافته و به چند برابر دهه 80 رسیده است ...

نشانه‌های رشد تکنولوژیکی و اقتصادی را در همه جای کشور کوچک قطر می‌توان دید. سیستم تلفن در این کشور دیجیتالی شده و حتی میزان گسترش تلفن همراه در آن‌جا از کشوری مانند آلمان هم بیشتر است. 

شبکه راه‌ها نیز بسیار مدرن بوده و دائماً هم در حال گسترش است. فرودگاه جدیدی نیز در حال ساخت است که از سال 2005 می تواند سالانه 5 میلیون نفررا جا‌به‌جا کند.

(اطلاعات مربوط به قطر از کتاب« آیا به از این نمی توان بود؟» ، نوشته این نگارنده ، ج ۱ ،ص ۵۱ نقل شده است.)

برای دیدن دیگر آثار این قلم به کانال تلگرامی «گاه گویه های مطهر»بپیوندید : 

telegram.me/amotahar

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۲۵
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی