سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

نومیدی اکثریّت؛ عامل پیروزی اقلّیّت!

قصّه های شهرهرت.قصّۀ 157

شفیعی مطهر

بر اثر فشار افکار عمومی مردم شهر هرت و نیز اصرار مجامع بین المللی سرانجام هردمبیل پذیرفت ادامۀ سلطنت خود را منوط به اظهار تمایل مردم شهر هرت کند؛ لذا قرار شد مردم با شرکت در یک همه پرسی و یک تظاهرات عمومی نظر خود را دربارۀ ادامه سلطنت اعلام کنند. بنابراین همۀ نیروهای وابسته به دربار سلطنتی و نیروهای نظامی و همۀ تریبون ها و رسانه های دیداری و شنیداری و نوشتاری را بسیج کردند که شبانه روز مردم را به دادن رای مثبت به استمرار سلطنت اعلی حضرت هردمبیل تشویق کنند.

پس از سه هفته تبلیغات رسانه ای و هجوم تبلیغاتی و شستشوی مغزی مردم ،هردمبیل دو سه روز مانده به همه پرسی و راهپیمایی مردم ،محرمانه دستور داد با یک نظرسنجی نامحسوس از مردم تحقیق کنند که چند درصد مردم خواهان ادامۀ سلطنت هردمبیلی هستند. پس از انجام نظرسنجی نتایج تلخ و نومیدکننده ای را به هردمبیل گزارش دادند. بیش از نوددرصد مردم مصمّم به دادن رای منفی و شرکت فعّال در تظاهرات ضدّ سلطنت بودند! هردمبیل وحشت زده شبانه همۀ وزرا و مشاوران از جمله شارل شرلی مستشار فرنگی را به دربار احضار کرد و از همه خواست فوراً راه حلّی برای جلوگیری از این شکست مفتحانه ارائه کنند.

پس از ساعت ها بحث و گفتگو سرانجام شرلی به عرض رسانید:

اعلی حضرتا! در این مدت سه هفته ما هر چه توانسته ایم در مدح و ثنای سلطان و مزایای سلطنت ابدمدت ملوکانه دادسخن داده ایم .ولی از آن جا که تک تک شهروندان امواج گرانی، فقر، فساد، بیداد ،اختلاس و رانت خواری و...حاکم بر کشور را بعینه احساس می کنند،در این دوسه روز باقی مانده دیگر نمی توانیم نظر منفی مردم از نظام سلطنتی و نفرت و انزجار قلبی آنان را نسبت به مقام عالی سلطنت تغییر دهیم! بنابراین...

هردمبیل خشمگینانه فریاد کشید: پس دو ساعت است شما مشاوران چه غلطی می کنید؟

شارلی زمین ادب بوسه داد و به عرض رسانید:

اجازه فرمایید راه حل ارائه می دهیم. تنها راه جلوگیری از شکست ما در همه پرسی نومیدکردن مردم و ایجاد یاس عمومی است ،به گونه ای که مخالفان سلطنت هرگز به قدرت نوددرصدی خود پی نبرند. در این دو روز باید روحیّۀ مردم را چنان تخریب و نومید کنیم و به آنان بباورانیم که شرکت در همه پرسی و دادن رای منفی و نیز شرکت در راهپیمایی ضدّسلطنت فایده ای ندارد. چون اکثریت خواهان ادامۀ سلطنت ملوکانه هستند.

هردمبیل پرسید: اگر مردم در همه پرسی شرکت نکنند و آرای موافقان ده درصد مردم شهر هرت باشد که دیگر آبرویی برای ما باقی نمی ماند!

شرلی به عرض رسانید: فکر آنجای کار را هم کرده ایم. مجریان همه پرسی را از خودی ها برمی گزینیم و خودمان هزاران برگ رای قلّابی به نفع اعلی حضرت به صندوق ها می ریزیم. 

هردمبیل پرسید: روز بعد اگر سیل مردم علیه ما شعار دادند،چه غلطی می توانیم بکنیم؟

شرلی معروض داشت: روحیّۀ مردم را باید چنان مایوس و تخریب کنیم که دیگر هیچ امیدی به رای دادن منفی و شرکت در راهپیمایی ضدّ سلطنت نداشته باشند. آن گاه برای ایجاد شکوه راهپیمایی موافقان سلطنت،همۀ درباریان و نظامیان و حتی زندانیان و خانواده ها را مجبور می کنیم به خیابان بیایند و به نفع مقام عالی سلطنت شعار دهند!

این گونه شد که با تکرار تاریخ بار دیگر اکثریّت قریب به اتّفاق مردمی آزادی خواه و دموکراسی طلب با خودباختگی و نومیدی میدان را برای اقلّیت هوچیگر خالی کردند و گوشۀ ازوا گزیدند تا زاغ ها و زغن های متملّق و چاپلوس با میدانداری و رذالت در فضای ریاکاری و پاچه خواری، پایه های استبداد را بر شانه های مردم زجرکشیده و نومید تحکیم بخشند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۲۲
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی