سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

سخن مطهر

بخشی از مقالات،سروده ها،روزنوشت ها و تالیفات سیدعلیرضا شفیعی مطهر

با جور و جمود و جهل باید جنگید
تا پاک شود جهان از این هرسه پلید
یا ریشه هر سه را بباید خشکاند
یا سرخ به خون خویش باید غلتید

بایگانی

#طنزسیاهنمایی. 708

تورُّم بی‌سابقه در درازای زمان و پهنای زمین!

گفت: قیمت یک پیکان در سال ۱۳۵۷ با قیمت دو پفک در سال ۱۴۰۲ برابر است!

گفتم:مگر قیمت پیکان در آن سال چقدر بوده است؟

گفت: در سال ۱۳۵۷ قیمت پیکان حدود ۳۳ هزار تومان بوده و در سال ۱۴۰۲ قیمت پراید ۳۳۰

میلیون (صرف‌نظر از کیفیّت بالای پیکان). یعنی: ۱۰.۰۰۰ برابر!

گفتم: شاید صنعت خودرو دچار تورُّم شده ،بقیّۀ کالاها را بگو ببینم.

گفت: مسکن نیز همین گونه است. خانه‌ای که سال ۵۷ ، صد هزار تومان بوده الان همان

شده ۱۰ میلیارد تومان! یعنی: ۱۰۰ هزار برابر!

گفتم: موادِّ غذایی چطور؟ فکر نمی‌کنم آن‌ها زیاد فرقی کرده باشد.

گفت : در سال ۵۷، هر کیلو گوشت به‌طور متوسّط ۲۳ تومان بوده، و الان در بهمن ۱۴۰۲ ، از

حدِّاقل ۷۰۰.۰۰۰ تومان به بالا. یعنی ۳۰.۰۰۰ برابر!

گفتم: علل و عوامل این تورُّم ویرانگر چیست؟

گفت: یک عامل، بودجه‌ریزی برای نهادها و خرج از بیت‌المال برای ایدئولوژی و علّت دیگر چاپ پول

بدون پشتوانه است،که این بلا را بر سر اقتصاد و معیشت و سفرۀ مردم ایران آورده است.

گفتم: آیا این سطح از تورُّم در طول تاریخ ایران و عرض جغرافیای جهان سابقه دارد؟

گفت : در طول تاریخ ایران بی‌سابقه و در دنیا کم‌نظیر است.

گفتم: چرا مردم از مسئولان انتقاد نمی‌کنند؟

گفت: مردم از کدام تریبون صدایشان را به گوش مسئولان برسانند؟ رسانه‌های شنیداری و دیداری

که در انحصار حکومت است. روزنامه‌ها هم محدودیّت‌هایی دارند،ولی گاهی مواردی را می‌نویسند

که صدایشان در لابه‌لای جنجال‌های سیاسی گُم می‌شود!

گفتم: مگر چقدر سروصدای سیاسیون بلند است؟

گفت: آیا تو می‌دانی چرا آب‌میوه‌گیری‌ها را پر سر و صدا می‌سازند؟

گفتم: نه!

گفت: برای این که نتوانیم صدای جیغ میوه‌ها را بشنویم!

گفتم: باز هم #سیاهنمایی کردی؟

شفیعی مطهر

دانلود رایگان کتاب‌ها و دیگر آثار این قلم در کانال گزین‌گویه‌های مطهر

https://t.me/nedayemotahar

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۱/۲۴
سید علیرضا شفیعی مطهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی